F1-coureurs willen herziening van penaltypuntensysteem
Logan Sargeant en Sergio Perez hebben opgeroepen tot een herziening van het strafpuntensysteem in de Formule 1. De coureurs zijn van mening dat de huidige situatie niet langer houdbaar is.
Penaltypunten benaderen kritiek punt
Kevin Magnussen is een van de meest recente voorbeelden van de problemen met het systeem. De Haas-coureur staat momenteel op 10 strafpunten, dicht bij de grens van 12 punten die leidt tot een raceban. Deze punten werden vooral toegekend na incidenten tijdens de Grand Prix van Miami.
De coureurs voelen dat de toekenning van strafpunten voor verschillende soorten overtredingen onduidelijk en inconsistente is. Dit leidt tot ontevredenheid onder de rijders, die vinden dat de ernst van de overtredingen niet altijd overeenkomt met de zwaarte van de straf.
Sargeant’s frustratie
Tijdens de Grand Prix van China kreeg Sargeant twee strafpunten voor een overtreding tijdens de safety car-fase. Hij bevond zich net achter Nico Hulkenberg bij de Safety Car 1-lijn toen de Haas uit de pits kwam. Volgens Sargeant is het systeem een “grap” geworden.
Sargeant liet in een interview weten: “De straf zelf is één ding. Maar om daarvoor ook nog strafpunten te krijgen, was een beetje een grap. Er gebeuren op een weekend veel ergere dingen waar je alleen een berisping voor krijgt.”
Hij voegde daaraan toe dat hij in een kwalificatie bijna een groot ongeluk had omdat anderen voor hem vertraagden. Daar kwamen geen strafpunten uit voort, maar een kleine overtreding zoals in China leverde wel twee strafpunten op. Sargeant vindt deze richting zorgwekkend.
Perez deelt zijn zorgen
Voorafgaand aan de situatie met Magnussen, stond Perez bovenaan de lijst met strafpunten. De Red Bull-coureur is ook kritisch over het systeem en vindt dat het huidige systeem onrechtvaardig werkt.
Volgens Perez: “De straffen zijn er al, en je betaalt de consequenties daarvoor. Om dan ook nog strafpunten toe te voegen, zeker nu we meer races hebben, moet bekeken worden. Veel punten die coureurs krijgen, zijn overdreven, maar de regels zijn er nu eenmaal.”
Hij hoopt dat het systeem in de toekomst herzien wordt om deze problemen op te lossen.
Behoefte aan verandering
De roep om verandering wordt steeds luider in de paddock. Coureurs willen vooral dat er meer consistentie en rechtvaardigheid komt in de toekenning van strafpunten. Zowel Sargeant als Perez benadrukken dat een herziening van het systeem noodzakelijk is om dergelijke situaties in de toekomst te voorkomen.
Of er daadwerkelijk veranderingen zullen komen, blijft voorlopig onduidelijk. Wat wel duidelijk is, is dat de huidige regels voor veel frustratie zorgen onder de coureurs.