Formula E: een nieuwe generatie racen met Gen3 start dit weekend!
De negende editie van Formula E zal een van de cruciale wijzigingen in de historie van het kampioenschap zijn. Dit is niet alleen te danken aan de technologische vooruitgang van de nieuwe, derde generatie voertuigen, maar ook aan de verwachtingen die op de FIA’s innovatieve, volledig elektrische serie rusten en de onzekerheden die daarmee gepaard gaan.
Teams die de sport verlaten hebben
Het afgelopen seizoen besloot Mercedes, de huidige kampioenen, om uit de competitie te stappen vanwege tegenvallende kijkcijfers. Met het vertrek van Techeetah, zijn twee teams die verantwoordelijk zijn voor een gecombineerde negen titelwinsten niet langer aanwezig op het grid. Er zijn ook controverses geweest in de off-season over de nieuwe “Gen3” auto, evenals enkele veranderingen in de teams.
De competitie heeft ook een totale rebranding ondergaan, waarbij het logo, het lettertype en de gehele digitale aanwezigheid zijn veranderd. Dit weerspiegelt de verwachting dat het Gen3-tijdperk een duidelijk verschil zal zijn ten opzichte van het verleden van de serie. Maar of de competitie zijn reputatie voor spannende race-actie kan behouden, is nog onzeker.
Teams & Coureurs
De Formule E heeft een aantal grote veranderingen ondergaan in zijn teamlandschap. Maserati en McLaren zijn toegevoegd als nieuwe teams, terwijl Abt is teruggekeerd na een afwezigheid. De benoeming van Frederic Bertrand als nieuwe CEO van Mahindra Racing is ook een opvallende wijziging na het vertrek van teambaas Dilbagh Gill. Bertrand was eerder directeur van de Innovative Sport Activities-afdeling van de FIA en was betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe reglementen en Gen3-auto van FE. Mahindra Racing heeft ook een verandering in hun rijdersline-up, met Alexander Sims die het team verlaat en 2016-17 kampioen Lucas di Grassi als zijn vervanger.
Andere teams hebben ook veranderingen ondergaan, zoals Abt die nu een klant is van Mahindra Racing en samenwerkt met Cupra, en heeft Robin Frijns en Nico Muller achter het stuur van hun auto’s. DS levert nu krachtbronnen aan Penske Autosport (voorheen bekend als Dragon Racing) en heeft regerend kampioen Stoffel Vandoorne en tweevoudig kampioen Jean-Eric Vergne naar het team gehaald. McLaren heeft hun FE-operatie overgenomen van Mercedes en zal Nissan krachtbronnen gebruiken, terwijl Venturi een partnership is aangegaan met Stellantis om Maserati te worden. Er zijn ook aanpassingen bij Nissan, Andretti Autosport en Porsche.
Met zoveel veranderingen in het teamlandschap belooft het komende seizoen van Formule E een interessante strijd te worden. Het zal interessant zijn om te zien hoe de nieuwe teams en coureurs zich aanpassen aan de serie en hoe de bestaande teams zich aanpassen aan de nieuwe reglementen en Gen3-auto’s. Hou daarom de Formule e coureur tussenstand en Formule E constructeur tussenstand goed in de gaten!
Team | Drivers | |
---|---|---|
Abt | Robin Frijns | Nico Muller |
Andretti | Jake Dennis | Andre Lotterer |
DS Penske | Stoffel Vandoorne | Jean-Eric Vergne |
Envision | Nick Cassidy | Sebastien Buemi |
Jaguar | Mitch Evans | Sam Bird |
Mahindra | Oliver Rowland | Lucas di Grassi |
Maserati | Edoardo Mortara | Maximilian Guenther |
McLaren | Rene Rast | Jake Hughes |
NIO | Sergio Sette Camara | Dan Ticktum |
Nissan | Norman Nato | Sacha Fenestraz |
Porsche | Antonio Felix da Costa | Pascal Wehrlein |