Formula E: een nieuwe generatie racen met Gen3 start dit weekend!

De negende editie van Formula E zal een van de cruciale wijzigingen in de historie van het kampioenschap zijn. Dit is niet alleen te danken aan de technologische vooruitgang van de nieuwe, derde generatie voertuigen, maar ook aan de verwachtingen die op de FIA’s innovatieve, volledig elektrische serie rusten en de onzekerheden die daarmee gepaard gaan.

Teams die de sport verlaten hebben

Het afgelopen seizoen besloot Mercedes, de huidige kampioenen, om uit de competitie te stappen vanwege tegenvallende kijkcijfers. Met het vertrek van Techeetah, zijn twee teams die verantwoordelijk zijn voor een gecombineerde negen titelwinsten niet langer aanwezig op het grid. Er zijn ook controverses geweest in de off-season over de nieuwe “Gen3” auto, evenals enkele veranderingen in de teams.

De competitie heeft ook een totale rebranding ondergaan, waarbij het logo, het lettertype en de gehele digitale aanwezigheid zijn veranderd. Dit weerspiegelt de verwachting dat het Gen3-tijdperk een duidelijk verschil zal zijn ten opzichte van het verleden van de serie. Maar of de competitie zijn reputatie voor spannende race-actie kan behouden, is nog onzeker.

Teams & Coureurs

De Formule E heeft een aantal grote veranderingen ondergaan in zijn teamlandschap. Maserati en McLaren zijn toegevoegd als nieuwe teams, terwijl Abt is teruggekeerd na een afwezigheid. De benoeming van Frederic Bertrand als nieuwe CEO van Mahindra Racing is ook een opvallende wijziging na het vertrek van teambaas Dilbagh Gill. Bertrand was eerder directeur van de Innovative Sport Activities-afdeling van de FIA en was betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe reglementen en Gen3-auto van FE. Mahindra Racing heeft ook een verandering in hun rijdersline-up, met Alexander Sims die het team verlaat en 2016-17 kampioen Lucas di Grassi als zijn vervanger.

Andere teams hebben ook veranderingen ondergaan, zoals Abt die nu een klant is van Mahindra Racing en samenwerkt met Cupra, en heeft Robin Frijns en Nico Muller achter het stuur van hun auto’s. DS levert nu krachtbronnen aan Penske Autosport (voorheen bekend als Dragon Racing) en heeft regerend kampioen Stoffel Vandoorne en tweevoudig kampioen Jean-Eric Vergne naar het team gehaald. McLaren heeft hun FE-operatie overgenomen van Mercedes en zal Nissan krachtbronnen gebruiken, terwijl Venturi een partnership is aangegaan met Stellantis om Maserati te worden. Er zijn ook aanpassingen bij Nissan, Andretti Autosport en Porsche.

Met zoveel veranderingen in het teamlandschap belooft het komende seizoen van Formule E een interessante strijd te worden. Het zal interessant zijn om te zien hoe de nieuwe teams en coureurs zich aanpassen aan de serie en hoe de bestaande teams zich aanpassen aan de nieuwe reglementen en Gen3-auto’s. Hou daarom de Formule e coureur tussenstand en Formule E constructeur tussenstand goed in de gaten!

TeamDrivers
AbtRobin FrijnsNico Muller
AndrettiJake DennisAndre Lotterer
DS PenskeStoffel VandoorneJean-Eric Vergne
EnvisionNick CassidySebastien Buemi
JaguarMitch EvansSam Bird
MahindraOliver RowlandLucas di Grassi
MaseratiEdoardo MortaraMaximilian Guenther
McLarenRene RastJake Hughes
NIOSergio Sette CamaraDan Ticktum
NissanNorman NatoSacha Fenestraz
PorscheAntonio Felix da CostaPascal Wehrlein

De impact van nieuwe regels en een nieuwe auto

De nieuwste auto van FE is nu in gebruik, slechts negen maanden nadat hij officieel werd onthuld. Het Gen3-chassis beschikt over aparte aandrijflijnen voor de voor- en achterwielen. De voorste aandrijflijn zal werken op 250kW, terwijl de maximale toegestane totale vermogenslevering van de auto 350kW is. Elke auto is beperkt tot twee motor-generator-eenheden, twee versnellingsbakken en twee omvormers gedurende het seizoen voor de aandrijving van de achterwielen. De maximale hoeveelheid vermogen die door de auto kan worden gegenereerd, is meer dan verdubbeld van 250kW naar 600kW.

FE beweert dat meer dan 40% van de energie die tijdens een race wordt gebruikt, nu afkomstig zal zijn van regeneratief remmen, waarbij de afremming van de achterwielen nu volledig afhankelijk is van regeneratie in plaats van ook te vertrouwen op traditionele remsystemen. Dit heeft echter enkele problemen in de ontwikkeling veroorzaakt en de eerste race van het seizoen zal aangeven hoe succesvol deze zijn opgelost.

De 2023-spec aandrijflijnen zullen bijdragen aan een grote sprong in de prestaties van de auto, waarbij de coureurs hun kwalificatie tijden zetten op 300kW in plaats van 220kW tijdens de groepsfase van de kwalificatie. Wanneer ze doorgaan naar de knock-out duels die bepalen wie de eerste acht plaatsen op de grid hebben, zal de strijd om pole nu worden gevochten op 350kW in plaats van 250kW. De topsnelheid van een Gen3-auto wordt nu gezegd meer dan 200mph te zijn, hoewel dit cijfer hoogstwaarschijnlijk niet zal worden bereikt op de korte circuits van FE.

Schema aanpassingen

Voor 2023 is het schema van FE aangepast, waardoor teams nu meer tijd krijgen om veranderingen of reparaties aan te brengen aan hun auto’s. Dit komt omdat er geen parc ferme-omstandigheden zijn na de eerste oefensessie, waarbij auto’s op vol vermogen (350kW) kunnen rijden. Er is ook verandering in hoe de race-evenementen worden georganiseerd, met de eerste oefensessie op vrijdag, gevolgd door de tweede sessie, kwalificatie en de race op zaterdag. Echter, curfewtijden blijven van toepassing voor op locatie en op afstand werkende personeel buiten het dagelijkse tijdschema van het evenement. Races zijn ook aangepast van op tijd naar een vastgesteld aantal rondes, met het doel om ze niet langer te laten zijn dan een uur.

Vergeet vooral niet onze Formule E kalender te bekijken zodat je op de hoogte bent wanneer de sessies plaatsvinden.

Fanboost & Attack Charge

De “Fanboost”, een eens uniek kenmerk van Formula E, is nu verwijderd. Dit betekent dat coureurs niet langer een concurrentievoordeel kunnen krijgen vanwege hun populariteit. In plaats daarvan is er een nieuwe “Attack Charge” geïntroduceerd, die beschikbaar is voor alle coureurs tijdens de race. Dit geeft hen extra vermogen voor een beperkte tijd, waardoor ze beter kunnen inhalen. Met deze nieuwe regels en een nieuwe auto, belooft het komende seizoen van Formula E de grootste veranderingen in de geschiedenis van de serie te zijn. Het eerste raceweekend zal dit weekend plaatsvinden, en fans kunnen niet wachten om te zien hoe de coureurs zich aanpassen aan de nieuwe regels en hoe de nieuwe auto’s presteren.