Geschiedenis van het Red Bull Racing Formule 1 team

We kennen Red Bull Racing tegenwoordig als een van de topteams binnen de Formule 1. Maar Red Bull is niet altijd even succesvol geweest en is eigenlijk een van de jongere renstallen binnen de Formule 1. Een korte geschiedenis van een van de meest succesvolle teams in de F1:

2005: Pril begin

Red Bull Racing werd in 2005 opgericht, nadat het energiedrank merk de Jaguar Racing renstal van het Amerikaanse autobedrijf Ford had overgenomen. Ford, dat Jaguar in 1997 had gekocht van de legendarische coureur Jackie Stewart, koos namelijk eieren voor haar geld en besloot om zich na 5 onsuccesvolle jaren terug te trekken uit de Formule 1.

Christian Horner werd geïnstalleerd als teambaas en doopte haar eerst auto om tot de RB1. Voormalig McLaren-coureur David Coulthard werd aangetrokken, evenals Christian Klien en Vitantonio Liuzzi die samen het tweede zitje deelde. Het eerste seizoen (2005) was een groot succes: het team eindigde als 6e in het constructeurskampioenschap en scoorde in totaal 34 punten.

Download nu de F1Head Android App! Met deze app heb je het laatste nieuws, WK standen en statistieken altijd binnen handbereik! Download de App via Google Play zodat je niets hoeft te missen van het allerlaatste Formule 1 nieuws.

2006-2008: Red Bull Racing wordt volwassen

Na een relatief succesvol eerste seizoen waren de verwachting voor het volgende seizoen — dat van 2006 — hoog. Eind 2005 had Red Bull de inmiddels legendarische ontwerper Adrian Newey aangetrokken en de nieuwe auto kreeg de naam ‘RB2’. Vergeleken met het eerste seizoen was het tweede een domper: Red Bull eindigde als slechts 7e in het constructeurskampioenschap en wist weinig te imponeren. Dit was overigens ook het seizoen dat de Nederlander Robert Doornbos enkele races voor het team reed, maar hij wist helaas geen punten te scoren.

In 2007 reed Red Bull voor het eerst met een volledig door Adrian Newey ontworpen bolide — iets wat uiteraard in de resultaten terug te zien was. Doornbos werd dit seizoen vervangen door de Australiër Mark Webber. De Nederlander moest genoegen nemen met de rol van reservecoureur. De RB3 kende veel problemen, maar desondanks eindigde het team als 5e in het kampioenschap. Het jaar daarop (2008) ging het helaas aanzienlijk slechter en eindigde Red Bull als 7e in het constructeurskampioenschap.

2009 tot 2013: de succesjaren

De grote verandering kwam in het seizoen van 2009. David Coulthard werd vervangen door jongeling Sebastian Vettel. Tijdens de Grand Prix van China behaalde Vettel de eerste pole position en winst voor het team. Aan het eind van het seizoen eindigt Red Bull als tweede in het kampioenschap achter het dominante Brawn GP.

De grootste successen moesten echter nog komen. In 2010, 2011, 2012 en 2013 winnen Red Bull Racing en Sebastian Vettel zowel het constructeurs- als het coureurskampioenschap. Hiermee schreef het team geschiedenis en vestigde het zich als hét topteam in de Formule 1.

2014 – 2015: Van heerser naar runner-up

Helaas duurde de dominantie niet voort. Vanaf het seizoen van 2014 moest Red Bull Racing het zeer dominante Mercedes stelselmatig voor zich dulden. In 2014 voegde Daniel Ricciardo zich bij het team en eind dit jaar maakt Sebastian Vettel de overstap naar concurrent Ferrari. Het team werd geteisterd door motorproblemen en lag regelmatig in de clinch met de motorleverancier Renault. Vettel’s vervanger, Daniil Kvyat, legde Ricciardo het vuur aan de schenen, maar Red Bull werd uiteindelijk slechts 4e.

2016 – 2021: Verstappen & het problematische tweede zitje

Na slechts enkele races vervangt Red Bull Daniil Kvyat door de piepjonge Nederlander Max Verstappen. Verstappen wint zijn debuut race, is gewaagd aan zijn meer ervaren teamgenoot Ricciardo en imponeert gedurende zijn eerste seizoen. Het team wordt echter nog steeds geteisterd door motorproblemen en kan nog steeds niet regelmatig de strijd aangaan met Mercedes. In 2016 eindigt het team desondanks als tweede in het kampioenschap.

De 2017 en 2018 seizoenen waren problematischer, mede vanwege eerder genoemde motorproblemen, waardoor het Oostenrijkse team beide seizoenen als derde eindigde, achter Ferrari en Mercedes. In 2018 maakte Red Bull bovendien bekend dat het niet meer verder zou gaan met Renault en vanaf 2019 zou gaan racen met Honda-krachtbronnen. Ook verliet Ricciardo dit jaar onverwacht het team.

Ter vervanging van Ricciardo trok Red Bull Pierre Gasly aan. De Honda-krachtbron was verrassend competitief en Verstappen won in totaal 4 races. Gasly wist de verwachten niet waar te maken en werd halverwege het seizoen vervangen door Alexander Albon. Het team moet wederom Ferrari en Mercedes voor zich dulden in het constructeurskampioenschap.

In 2020 komt Red Bull Racing echter een stuk competitiever voor de dag. Verstappen wint twee Grands Prix, terwijl Albon slechts tweemaal naar het podium rijdt. Red Bull Racing kan niet meedingen om het kampioenschap en eindigt als tweede op maar liefst 254 punten afstand van Mercedes.

2021 – nu: dominantie

Na jaren van tweede of derde zijn heeft Red Bull eindelijk een auto die snel genoeg is om mee te doen om het wereldkampioenschap. Daarnaast heeft het Oostenrijkse team met Sergio Pérez een zeer ervaren coureur die Verstappen kan ondersteunen. Na een razend spannende strijd met Mercedes en Lewis Hamilton wint Max Verstappen het coureurskampioenschap — de vijfde voor het team. Het constructeurskampioenschap wordt gewonnen door Mercedes.

Casino Scout Nederland
F1Head