Het Formule 1-circus is neergestreken in Singapore, en na de eerste twee vrije trainingen lijken er meer vragen dan antwoorden te zijn. Vooral voor Red Bull Racing en hun coureurs Max Verstappen en Sergio Perez was de vrijdag een puzzel. Terwijl Ferrari het verrassend goed deed, hield Red Bull zich schuil in de achterhoede met een P7 en P8 voor Verstappen en Perez. Wat is er aan de hand bij de Oostenrijkse renstal?
Flex wing of gewoon slechte balans?
De recente FIA-richtlijn rondom flexibele vleugels, vaak ‘flexi-wings’ genoemd, heeft al heel wat stof doen opwaaien in de Formule 1-wereld. Deze technische ingreep was bedoeld om een gelijker speelveld te creëren en de veiligheid te verhogen, maar zoals met elke verandering in de regelgeving, heeft het ook zijn impact op de teams en hun technische aanpak. Red Bull, bekend om hun ingenieuze ontwerpen, is een van de teams die onder het vergrootglas ligt sinds deze wijziging. Maar kunnen we hun tegenvallende prestaties tijdens de eerste vrije trainingen in Singapore echt wijten aan deze nieuwe richtlijn?
Max Verstappen en Sergio Perez hebben beiden hun ongenoegen geuit over de balans van de RB19, maar het lijkt erop dat dit een breder issue is dan alleen de flexi-wings. Ze spraken over een gebrek aan grip en stabiliteit, vooral in de cruciale remzones van het bochtige stratencircuit. In een omgeving waar elke tiende van een seconde telt, kunnen deze soort problemen zeer nadelig zijn. Er is geen expliciete aanwijzing dat de flexi-wing directive hier direct invloed op heeft, en de coureurs zelf hebben dit ook niet aangehaald als oorzaak.
Daarnaast is het ook belangrijk te onthouden dat het niet alleen de aerodynamica is die een rol speelt in de algehele balans en handling van een Formule 1-auto. Factoren als bandenslijtage, remefficiëntie en zelfs het motorvermogen kunnen ook een aanzienlijk effect hebben. Als er een probleem is met een van deze elementen, kan dat al snel de balans van de hele auto uit evenwicht brengen.
Ongemakkelijke kerbstones en remzones
Verstappen heeft in het verleden al vaker aangegeven dat de RB19 zich niet zo comfortabel voelt over kerbstones en hobbels. Singapore, met zijn significante remzones en aparte rijomstandigheden, lijkt dit alleen maar te verergeren. Perez miste vooral vertrouwen in de remzones, wat juist in een stratencircuit als Singapore cruciaal is.
Nachtwerk en simulatorritjes
Dat het roer om moet, staat als een paal boven water. De tegenvallende prestaties in Singapore vragen om een grondige analyse en bijsturing, en daarom zullen de teams in Red Bull’s hoofdkwartier in Milton Keynes én op locatie in Singapore geen moment rust kennen. De nachtelijke uren, normaal bedoeld voor herstel en reflectie, zullen nu worden ingezet voor intensieve data-analyse, simulaties en wellicht zelfs aanpassingen aan de fysieke auto.
Een interessant detail in dit verhaal is de prestatie van Sergio Perez tijdens de long runs. De Mexicaanse coureur bleek op dit vlak de snelste te zijn, wat in veel andere races een belangrijk voordeel zou kunnen zijn. Echter, in het stratencircuit van Singapore is dit bijna irrelevant. Hier is trackpositie koning; met de smalle straten en weinig inhaalmogelijkheden kan zelfs een relatief langzamere auto een voorsprong behouden als deze eenmaal op een gunstige positie ligt. Dus hoewel Perez’s snelheid in long runs bemoedigend is, zal het team dit gegeven waarschijnlijk niet al te hoog in hun strategische overwegingen meenemen.
Bovendien hangt er nog een complicerende factor boven het hoofd van Red Bull: de derde vrije training zal plaatsvinden onder aanzienlijk andere omstandigheden dan de kwalificatie en de race zelf. Deze training vindt plaats bij daglicht en bij hogere temperaturen, wat het lastig maakt om de afstelling van de auto perfect te krijgen voor de cruciale momenten later in het weekend.
Hamilton en Wolff tevreden
Bij Mercedes is de sfeer een stuk zonniger. Lewis Hamilton sprak van de ‘beste vrijdag in tijden’ en ook Toto Wolff leek opgetogen, ondanks zijn Wikipedia-blunder. En dan hebben we het nog niet eens gehad over McLaren, die met intrigerende updates aan hun auto komen, waaronder opvallende sidepods.
In het kort
De matige prestaties van Red Bull in de eerste trainingssessies in Singapore lijken niet direct gelinkt te zijn aan de FIA-richtlijnen omtrent flexibele vleugels. De klachten over de balans van de auto wijzen eerder op bredere issues met de afstelling en de algemene handling. Met nog veel werk aan de winkel, zowel op de baan als in de simulator, wordt het interessant om te zien of Red Bull in staat zal zijn om de kloof te dichten. Maar laten we één ding niet vergeten: het is pas vrijdag, en er kan nog veel veranderen voordat de lichten op groen gaan.