Voormalig Formule 1-coureur Ralf Schumacher gelooft dat er na de teleurstellende prestaties tijdens de Grand Prix van Bahrein, spanningen zullen ontstaan binnen het Mercedes-team. Bovendien voorziet hij aanpassingen in de samenstelling van het team.
Gebrek aan succes met smalle sidepods-concept
Het behouden van het smalle sidepods-concept voor de W14 heeft Mercedes tijdens de race in Bahrein niet het gewenste resultaat opgeleverd. Lewis Hamilton behaalde slechts een vijfde plaats, terwijl George Russell genoegen nam met een zevende plek. Vooral de achterstand op hun grootste rivaal, Red Bull, baart het team zorgen.
Toto Wolff ziet beperkte concurrentiekracht voor de toekomst
Mercedes-teambaas Toto Wolff erkende na de race in Bahrein dat het huidige pakket niet in staat zal zijn om op lange termijn competitief te blijven. Het team stuurde zelfs een open brief naar de fans om zich te verontschuldigen voor de slechte prestaties na jaren van overheersing in de Formule 1. Dit kwam als een klap na de aanzienlijke vooruitgang die het team in de tweede helft van het seizoen 2022 had geboekt.
Onenigheid in Mercedes, volgens Schumacher
Ralf Schumacher vermoedt dat er onenigheid is binnen het Mercedes-team. In een interview met Formel1.de zegt hij: “Er moet wel ruzie zijn. Toto Wolff, de technisch directeur, moet op de een of andere manier overtuigd zijn geraakt dat dit concept zijn volledige potentieel kon benutten. Wat kan Toto doen? Hij moet vertrouwen hebben in zijn technische team. Ze hebben tenslotte al meerdere keren het wereldkampioenschap gewonnen.”
Zichtbare spanningen bij teambaas en coureurs
Na de race in Bahrein waren er volgens Schumacher duidelijke tekenen van spanning bij zowel Wolff als de Mercedes-coureurs. “ Lewis Hamilton, die meestal opgewekt en kleurrijk praat, was voor zijn doen vrij direct. Hetzelfde gold voor George Russell”, merkt de Sky F1-analist op.
Aankomende veranderingen in het team?
Schumacher is van mening dat niet alleen Wolff en de coureurs ontevreden zijn, maar dat ook de partners van het team druk uitoefenen. “Zij zijn hier niet blij mee. Mercedes moet gewoon weer om overwinningen strijden.” Daarom zou het Schumacher niet verbazen als er binnen het team veranderingen plaatsvinden. “Hetzelfde gebeurde bij Aston Martin, waar Andrew Green werd overgeplaatst en Dan Fallows van Red Bull werd aangetrokken.”
Mike Elliott, technisch directeur, mogelijk in gevaar
Schumacher vermoedt dat met name technisch directeur Mike Elliott zich zorgen zou moeten maken. “Er zal nu iets vergelijkbaars gebeuren bij Mercedes. Een technisch directeur die zo sterk in een concept gelooft, is moeilijk te overtuigen om van gedachten te veranderen. Dat kan problematisch zijn. Maar wellicht merken we het niet eens. Mijn gevoel zegt dat er iets gaat veranderen”, aldus Schumacher.
Toekomstige uitdagingen voor Mercedes
Mercedes zal zich moeten herpakken om hun positie in de Formule 1 te herstellen en om de concurrentie met teams als Red Bull aan te kunnen gaan. Het is duidelijk dat het smalle sidepods-concept niet het gewenste succes heeft gebracht, en veranderingen binnen het team kunnen noodzakelijk zijn om weer op het juiste spoor te komen.