Mercedes

Mercedes onthult W16 racewagen voor Russell en debutant Antonelli


Mercedes heeft maandag de nieuwe W16 Formula 1-auto gepresenteerd waarmee het team in 2025 hoopt terug te keren aan de top van het veld. De wagen zal worden bestuurd door George Russell, die na het vertrek van Lewis Hamilton naar Ferrari de leidersrol binnen het team op zich neemt, en door de 18-jarige debutant Andrea Kimi Antonelli. Met technische verbeteringen gericht op het oplossen van de consistentieproblemen uit 2024 wil Mercedes in het laatste jaar van de huidige regelgeving nog één keer toeslaan.

Focus op het oplossen van zwakke punten

Voor Mercedes vormt 2025 de laatste kans om te bewijzen dat het de huidige grondeffect-reglementen begrijpt voordat in 2026 een volledig nieuwe set regels wordt geïntroduceerd. Technisch directeur James Allison benadrukt waar het team aan heeft gewerkt.

“We bevinden ons in het vierde jaar van deze regelgeving aan chassiszijde, de auto’s zijn in een volwassen fase. Grote tijdwinst is moeilijker te behalen, maar we hebben ons geconcentreerd op verbeteringen in de gebieden die ons vorig jaar tegenhielden,” legt Allison uit. “Onze primaire focus lag op het wegwerken van de lichte weerstand van de W15 om in te sturen in langzame bochten, samen met de onbalans in bandentemperaturen die de auto inconsistent maakte van sessie tot sessie.”

Mercedes heeft naar eigen zeggen “elk aerodynamisch oppervlak” van de auto veranderd voor 2025, en daarnaast een nieuwe voorwielophanging ontworpen. Het team hoopt hiermee de dramatische prestatieschommelingen van circuit tot circuit te verminderen.

Russell neemt leidersrol, Antonelli debuteert

Met het vertrek van Lewis Hamilton naar Ferrari na twaalf seizoenen bij Mercedes, wordt George Russell de facto teamleider. De 27-jarige Brit won vorig jaar twee races en toonde regelmatig zijn snelheid, maar moest ook omgaan met de inconsistenties van de W15.

“Het wordt dit jaar een belangrijke verandering,” zegt Russell. “Eerlijk gezegd zeggen we elk jaar dat we een probleem hebben ontdekt, het hebben opgelost, en dat er dan een nieuw probleem ontstaat. We zijn nu veel gedisciplineerder geweest met elke wijziging die we hebben aangebracht, en grondiger dan ooit in termen van simulatorwerk, om ervoor te zorgen dat we niet in een nieuwe val lopen.”

Naast Russell maakt de 18-jarige Andrea Kimi Antonelli zijn debuut in de Formule 1. De Italiaan is via het juniorprogramma van Mercedes versneld doorgestroomd om de vacante plaats van Hamilton in te nemen. Hiermee wordt hij de jongste coureur ooit bij het Duitse team.

Teambaas Wolff ziet 2025 als nieuw tijdperk

Mercedes-teambaas Toto Wolff ziet 2025 als een spannend nieuw tijdperk voor het team dat sinds 2021 geen kampioenschappen meer heeft gewonnen.

“Iedereen in het team, in Brackley en Brixworth, heeft hard gewerkt tijdens de winterstop. Vorig seizoen was ongelooflijk competitief op de baan en hoewel we verschillende overwinningen behaalden, zijn we allemaal gericht op het consistenter strijden voor zeges,” aldus Wolff.

Over zijn coureurs is Wolff positief: “We hebben een spannende line-up om onze doelstellingen te bereiken. Beide coureurs zijn doorgestroomd via ons juniorprogramma, wat een bevestiging is van onze toewijding aan het ondersteunen en ontwikkelen van talent.”

“George heeft bewezen dat hij een van de beste coureurs op de grid is, in staat om voor het rijderskampioenschap te strijden als we hem een capabele auto kunnen geven. Als senior coureur zal hij het team voorwaarts helpen leiden en Kimi ondersteunen in zijn ontwikkeling.”

Technische details van de W16

De W16 behoudt de basisvorm van zijn voorganger, maar met belangrijke aanpassingen. De sidepods hebben nog steeds een overbite en aflopende carrosserie, maar Mercedes heeft gekozen voor een nieuwe inlaatconfiguratie vergelijkbaar met die van Red Bull. In plaats van de P-vormige inlaat van 2024 heeft de W16 nu twee inlaten, met een bredere verticale inlaat.

De motorkap lijkt op die van vorig jaar, maar met subtiele aanpassingen om de gewijzigde positie van de hardware te accommoderen. Er gaan geruchten dat Mercedes de lengte van hun versnellingsbak en crashstructuur heeft verminderd, waarbij de ophanging ook naar voren is verschoven.

Russell geeft aan dat het team een meer vooruitziende benadering heeft genomen bij de ontwikkeling: “We zijn vooruitdenkender geweest dan in het verleden. Dat is vrij normaal in de wereld van aerodynamica bij ontwikkeling in de windtunnel. Maar wanneer je de karakteristieken van de auto verandert en hoe die voor ons aanvoelt tijdens het rijden, als je de voorkant sterker maakt, gaat dat ten koste van de achterkant.”

Laatste kans onder huidige reglementen

Voor Mercedes is 2025 een vreemd jaar. Het markeert een nieuwe start met Antonelli naast Russell na twaalf seizoenen met Hamilton, maar het is ook het laatste jaar van de reglementen die het team drie jaar lang op afstand van de overwinning hebben gehouden.

Het is de laatste kans voor het team dat alles wegvaagde in de vorige regelcyclus om te bewijzen dat het na drie jaar van leren en aanpakken van tekortkomingen eindelijk een auto kan creëren die het potentieel van deze reglementen maximaliseert voordat het regelboek wordt verscheurd.

Mercedes zal een filmdag houden met de W16 op het Bahrain International Circuit op dinsdag, voorafgaand aan de pre-season test op dezelfde locatie van 26-28 februari. Daar zal duidelijk worden of de W16 eindelijk de consistente prestaties kan leveren waar het team naar op zoek is.

Bekijk ook: