Tsunoda zoekt keerpunt in Monaco na moeizame start bij Red Bull

Yuki Tsunoda staat voor een belangrijk weekend in Monaco. De Japanse coureur kreeg na slechts twee races in 2025 promotie van Racing Bulls naar het hoofdteam van Red Bull, maar worstelt sindsdien met het vinden van de juiste balans. Zijn zware crash tijdens de kwalificatie in Imola, gevolgd door een knappe inhaalrace vanuit de pitstraat naar de tiende plaats, illustreert perfect zijn huidige situatie bij het topteam.

Red Bull Content Pool

Hogere verwachtingen, moeizame resultaten

De promotie naar Red Bull kwam voor Tsunoda nadat Liam Lawson niet kon voldoen aan de hoge verwachtingen van het team. De Nieuw-Zeelander crashte in zijn eerste race en eindigde als twaalfde in zijn tweede optreden. Tsunoda moest het simpelweg beter doen.

Tot nu toe heeft de Japanner in vijf races slechts vier WK-punten gescoord, met een negende plaats als beste resultaat. Teamgenoot Max Verstappen verzamelde in dezelfde periode 88 punten en twee overwinningen. Het verschil tussen beide coureurs werd in Imola pijnlijk duidelijk toen Tsunoda crashte in Q1, terwijl Verstappen zich als tweede kwalificeerde.

De zelfkritische benadering

“Het was een grote crash,” zei teambaas Christian Horner na het incident in Imola. “Het belangrijkste was dat hij er ongedeerd uitstapte.”

Tsunoda was zelf niet mild in zijn oordeel. Hij noemde de crash “onnodig” en “stom”. Toch toonde hij veerkracht door vanuit de pitstraat naar de punten te rijden.

“Soms moet je een stap terug doen en geleidelijk vertrouwen opbouwen,” verklaarde Tsunoda. “In deze omgeving is het makkelijk om te hard te pushen en mezelf onder druk te zetten. Ik ben blij dat ik tijdens de race vertrouwen kon opbouwen.”

Nieuwe aanpak noodzakelijk

Tsunoda geeft toe dat zijn initiële benadering bij Red Bull wellicht te ambitieus was. “De aanpak die ik koos, in dat vroege stadium, dat ik wel even in die Red Bull zou springen, dat was verkeerd,” vertelde hij aan de media. Het wennen aan de RB21 neemt meer tijd in beslag dan verwacht.

“Het duurt inderdaad langer. Het is de eerste keer dat ik in een volledig nieuwe auto stap in de Formule 1. In sommige opzichten pakt het misschien beter uit dan gedacht, in andere opzichten juist slechter.”

Monaco als ultieme test

De nauwe straten van Monaco, met muren dicht langs de baan en weinig uitloopzones, vormen de perfecte test voor Tsunoda’s zelfvertrouwen. Fouten worden hier genadeloos afgestraft. Bovendien is inhalen op dit circuit vrijwel onmogelijk, wat een goede kwalificatie essentieel maakt.

Tsunoda zegt dat hij de crash in Imola al heeft verwerkt, maar geeft toe dat er “nog iets in mijn hoofd zit” na het incident. Geen ideale uitgangspositie voor wat Horner omschrijft als “de race die het meeste vertrouwen vereist”.

De crash in Imola had ook technische gevolgen. Tsunoda moest een nieuwe overlevingscel en vloer gebruiken, plus diverse motoronderdelen. Dit kan later in het seizoen tot gridstraffen leiden, net wanneer hij wellicht meer gewend is aan zijn nieuwe team.

Monaco zal uitwijzen of Tsunoda het vertrouwen kan vinden dat hij nodig heeft om zijn potentieel bij Red Bull waar te maken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *