Max Verstappen had vandaag niet de beste vrije trainingen. In VT1 eindigde hij als tweede, in VT2 zette hij slechts de negende tijd neer. Toch is de Nederlander optimistisch over zijn kansen tijdens de kwalificaties en de race. Ondanks de teleurstellende vrije training ziet Red Bull er namelijk competitief uit.
Geen man over boord
Dit weekend staat de Grand Prix van Spanje op de agenda – alweer de vierde Grand Prix van 2021. Net zoals bij elk ander raceweekend gingen de coureurs vandaag het circuit op voor de eerste twee vrije trainingen. Verstappen wist in de eerste sessie een keurige tweede tijd neer te zetten. De tweede vrije training echter, was een minder groot succes. De Nederlandse coureur kwam namelijk niet verder dan P9. Moeten we ons zorgen maken? Totaal niet, zo verklaart Verstappen bij Verstappen.com. Zijn minder dan geweldige tijd in VT2 was namelijk te wijten aan een zeldzaam foutje van hem zelf; “Ik ging wijd in bocht 10”.
Competitief pakket
Integendeel, Verstappen lijkt juist tevreden te zijn met hoe de dag ging. “Over het algemeen hadden we een redelijk goede dag. De auto lijkt redelijk competitief, dus ik kijk er naar uit om morgen te proberen ons nog wat meer te verbeteren. Dus geen schokkende dingen vandaag” zo luidt het positieve oordeel van de Nederlander.
“We lijken competitief. Hoe competitief we morgen zullen zijn is altijd een vraagteken, maar van onze kant zijn we redelijk tevreden” gaat hij verder. “We willen altijd verbeteren en het beter doen. Er gebeurden geen vreemde dingen vandaag, we moeten alleen zorgen dat we er morgen bijzitten.”
Circuit aangepast: beter voor kwalificaties, minder voor de race
Dat Verstappen een fout maakte in bocht 10 lijkt geen toeval te zijn. Deze bocht is dit seizoen namelijk aangepast. Waarom? Het circuit in Barcelona staat erom bekend dat het erg lastig is om op in te halen, wat op zijn beurt vrije saaie races oplevert. Met het aanpassen van bocht 10 heeft men geprobeerd hier verandering in te brengen.
Verstappen vindt dat de aanpassingen goede én slechte gevolgen kan hebben. “Ik was hier al eerder, toen hadden ze de bocht net veranderd. Ik denk dat het beter is als je een snelle ronde wilt rijden, het is sneller en leuker, maar voor het inhalen denk ik dat het slechter is”, zo sluit de Nederlander af.