Wat doen F1-teams tijdens de wintertests?


Na lang wachten staat het nieuwe Formule 1 -seizoen eindelijk weer om de hoek. Momenteel zitten we middenin de car launches en binnenkort reizen de teams en coureurs af naar Bahrein (niet Barcelona dit jaar) voor wintertests en de seizoenstart.

Wintertests zijn de eerste keer dat we de nieuwe F1-auto’s in actie zien, maar waarom doen teams ze? Waar houden ze zich allemaal mee bezig? En waarom worden we jaarlijks massaal voor de gek gehouden tijdens de wintertests?

Data, data en nog eens data 

Gedurende de winterstop zijn alle Formule 1-renstallen en hun engineers bezig met het ontwerpen van de nieuwe auto. Om hun talloze onderdelen te testen, beschikken de teams over state of the art-windtunnels en testcentra. Dé grote vraag is of de waarden die hier uitrollen overeenkomen met de werkelijkheid. In het verleden is het namelijk meerdere malen voorgekomen dat er iets mis bleek te zijn met de windtunnel en dus dat er iets mis was met de airflow van diverse onderdelen. De wintertests zijn hét moment om hierachter te komen. Daarom zie je ook de grote ‘wasrekken’ op de F1-auto’s tijdens het testen. Deze zitten vol met allerlei sensoren die de airflow meten en data verzamelen. 

Over het algemeen geldt: hoe meer data, hoe beter. Dit is ook de reden dat de renstallen zoveel mogelijk kilometers willen maken tijdens de tests. Teams met een betrouwbare auto hebben daarom een grote voorsprong op de rest. 

Flow-viz

Naast de welbekende ‘wasrekken’ maken de teams ook gebruik van ‘flow-viz’ . Dit is de opvallende fluo groene verf die wordt verplaatst door de wind. Hierdoor zien de engineers precies hoe bepaalde aerodynamische onderdelen presteren en de airflow beïnvloeden. 

Testen van de banden

Elk seizoen komt Pirelli met nieuwe banden. Deze dragen wellicht dezelfde naam als voorgaand seizoen, maar het ontwerp van de band verschilt wel degelijk. De grip, de slijtage, de temperatuur en algehele performance zijn allen zaken die anders kunnen zijn. De wintertests zijn daarom ideaal voor de teams en coureurs om meer bekend te worden met de banden en diens eigenschappen. Wederom speelt data hier een belangrijke rol in. Teams verzamelen tijdens de wintertests data over het gripniveau, de slijtage, de temperatuur en meer. Van deze data hebben de teams het hele seizoen profijt, aangezien zij hier hun bandenkeuzes, strategieën en afstellingen op baseren. 

De kunst van rookschermen optrekken

Elk jaar trappen we er met z’n allen massaal in: de rondetijden tijdens de wintertests. Welk team aan het eind van de wintertests bovenaan staat zegt in feite niets, zo hebben de afgelopen jaren ons laten zien. Toch trappen we er met z’n allen in elk jaar. Waarom doen teams dit? Teams laten simpelweg niet het achterste van hun tong zien omdat dit niet in hun belang is. Veel meters maken en data verzamelen, dát is wat teams doen tijdens de tests. En natuurlijk, als ze hun competitie voor de gek kunnen houden door allerlei rookschermen op te trekken, zoals Mercedes vaak doet, dan is dat alleen maar mooi meegenomen. 

Veelgestelde vragen over de F1-wintertests

Waarom gebruiken teams maar één auto? 

Teams gebruiken maar één auto om zo de kosten te drukken. In het verleden waren er teams die maar liefst vijf auto’s gebruikten voor de test, maar dit werd gezien als oneerlijk voor de renstallen met minder financiële middelen. Daarom heeft de FIA als regel dat teams met maar één auto mee mogen doen aan de tests. 

Waarom zijn de tests altijd in Barcelona? 

Hier zijn meerdere redenen voor, van de eigenschappen het circuit tot het weer in Spanje rond die periode. Meer weten? Lees dan ons artikel over de wintertrainingen in Barcelona!