Wolff noemt voorgestelde verlaging F1-hybride energie in 2026 een grap

De Formule 1 Commissie bespreekt donderdag een voorstel om het elektrische energieaandeel van de nieuwe F1-motoren voor 2026 drastisch te verminderen. Dit plan stuit op felle kritiek van Mercedes-teambaas Toto Wolff, die het als “een grap” bestempelt. Het huidige voorstel zou de elektrische component kunnen terugbrengen van 350kW naar 200kW, wat een aanzienlijke verschuiving betekent van de eerder vastgestelde 50/50-verdeling tussen verbrandingsmotor en elektrisch vermogen.

Mercedes

Zorgen over batterijvermogen op snelle circuits

Aanleiding voor de discussie zijn zorgen dat auto’s met de nieuwe 2026-krachtbronnen op bepaalde circuits vroegtijdig zonder batterijvermogen komen te zitten. Dit zou vooral op snelheidsgevoelige circuits zoals Monza, Las Vegas, Jeddah en Baku kunnen leiden tot wagens die op de rechte stukken aanzienlijk vertragen – meer dan de huidige ‘derating’ die nu al plaatsvindt.

De FIA zou daarom kunnen ingrijpen door de toegestane batterij-inzet aan te passen. Een van de opties is om specifiek voor deze snelheidsgevoelige circuits aanpassingen door te voeren, zonder het hele concept om te gooien.

Verdeeldheid onder teams

Christian Horner, teambaas van Red Bull Racing dat in 2026 met eigen motoren in samenwerking met Ford aan de start verschijnt, steunt het idee van aanpassingen. Hij ontkent echter dat zijn team hierop heeft aangedrongen.

“Dit is iets waar we twee jaar geleden al naar hebben gevraagd. Het staat niet op ons aandringen nu op de agenda,” verklaarde Horner. “De FIA heeft onderzoek gedaan en wil voorkomen dat coureurs tijdens races veel moeten liften en coasten. Dat zou niet goed zijn voor de sport en frustrerend voor de coureurs.”

Mercedes-teambaas Toto Wolff reageerde fel toen hij hoorde dat het onderwerp op de agenda van de F1 Commissie stond: “De agenda van de F1 Commissie lezen is bijna net zo hilarisch als sommige reacties over Amerikaanse politiek op Twitter. Ik wil mezelf beschermen en geen commentaar geven, maar het is een grap. Een week geleden was er een motorenoverleg en dan komen dit soort dingen weer op de agenda.”

Praktische benadering van McLaren en Ferrari

McLaren-teambaas Andrea Stella kiest voor een pragmatische aanpak en vindt dat teams moeten doen wat nodig is voor het welzijn van de Formule 1.

“Alle belanghebbenden hebben de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de 2026-reglementen succesvol zijn. Het heeft geen zin dat teams met elkaar concurreren als we geen goede sport hebben,” zei Stella. “We moeten de gesprekken open houden, zodat we echt naar de details kijken: inhalen, vermogensinzet, energieterugwinning – alles wat de kwaliteit van het product en daarmee het spektakel en de gezondheid van de business bepaalt.”

Ferrari-teambaas Fred Vasseur sluit zich hierbij aan: “We moeten openstaan en vermijden dat we beginnen te vechten omdat we denken dat we een voordeel hebben met de batterij of wat dan ook. Dat zou het slechtste scenario voor F1 zijn. We hebben nog nooit zo’n grote regelwijziging gehad, want het is de eerste keer dat we chassis, motor en sportieve reglementen tegelijk aanpassen. Ik hoop dat we een goed compromis vinden.”

Technische uitdagingen

Andy Cowell, voormalig Mercedes-motorgoeroe en nu teambaas bij Aston Martin, plaatst de kwestie in technisch perspectief:

“Met bijvoorbeeld Jeddah heb je een lang circuit met een vaste hoeveelheid energie om in te zetten. De ‘derates’ zijn daar anders dan op kortere circuits. Dat is een kenmerk van een hybridesysteem. Het zal anders zijn, maar is het slecht? Dat weet ik niet zeker. We zullen allemaal met dezelfde regels moeten werken, toch? Het belangrijkste is dat iedereen dezelfde technische regels heeft.”

Wat staat er op het spel?

De F1 Commissie zal niet aan het fysieke ontwerp van de nieuwe motoren sleutelen. Mogelijke aanpassingen beperken zich tot het regelen van het toegestane batterijgebruik. Volgens bronnen is het zeer voorbarig om aan te nemen dat er ingrijpende wijzigingen zullen worden doorgevoerd, afgezien van enkele verfijningen voor specifieke situaties.

De 2026-regelgeving vormt een van de grootste veranderingen in de geschiedenis van de Formule 1, waarbij voor het eerst chassis, motor en sportieve reglementen tegelijkertijd worden aangepast. Het vinden van een evenwicht tussen technologische vooruitgang, duurzaamheid en spectaculair racen blijft de grote uitdaging.

De uitkomst van de F1 Commissievergadering deze donderdag zal meer duidelijkheid geven over de richting die de sport kiest voor de nieuwe generatie Formule 1-motoren.