Brundle ontleedt Verstappen-penalty: ‘De bocht behoorde aan Piastri’
Martin Brundle heeft in zijn analyse van de Grand Prix van Saoedi-Arabië bevestigd dat de tijdstraf voor Max Verstappen terecht was. De voormalig F1-coureur en huidige commentator stelt dat de Nederlander de race nog had kunnen winnen als Red Bull direct na het incident de positie aan Oscar Piastri had teruggegeven. De straf zorgde ervoor dat Verstappen genoegen moest nemen met de tweede plaats, terwijl Piastri zijn eerste F1-overwinning behaalde.
Duidelijke regelovertreding in bocht één
Het incident tussen Verstappen en Piastri vond plaats in de openingsfase van de race in Jeddah. Volgens Brundle was er geen twijfel mogelijk over wie recht had op de eerste bocht. “Ik heb de zaken tijdens de race al benoemd op het moment dat ik ze voor mijn ogen zie gebeuren en ik ben niet van mening veranderd. Oscar was als eerste bij bocht één, lag voor bij de apex. Ik heb de regels voor 2025 gelezen. De bocht behoorde aan hem toe.”
De Britse analist verdiepte zijn analyse door de rijstijl van Verstappen onder de loep te nemen. “Je ziet ook dat Max ook niet heel erg in probeerde te sturen, hij probeerde niet werkelijk buitenom mee te rijden. Hij verloor die bocht en had achter Piastri aan moeten sluiten.”
Strategische fout van Red Bull
Brundle meent dat het team van Red Bull een cruciale vergissing maakte door niet onmiddellijk te reageren. “Ik denk dat het team die plek meteen terug had moeten geven. Het was overduidelijk dat ze die penalty zouden krijgen. Van daaruit denk ik dat ze dan alsnog een kans hadden gehad om de race te winnen.”
Dit argument wordt versterkt door Brundles uitspraak dat Verstappen de race mogelijk had kunnen winnen zonder de tijdstraf. “Als hij zonder een straf voor die twee twijfelachtige bochten aan de leiding kon blijven, ja, dan had hij een goede kans gemaakt. Al had Oscar Piastri nog wel wat snelheid achter de hand voor als dat nodig mocht zijn.”
Het systeem bespelen
In zijn verdere analyse voor Sky Sports verwees Brundle naar het karakter van de drievoudig wereldkampioen. “Hij is zo slim, hij heeft zoveel controle over de auto, dat hij het systeem bespeelt. Maar hij verloor deze worp van de dobbelsteen.”
De commentator trok ook parallellen met eerdere controverses. “We hebben dit onderwerp door de jaren heen uitvoerig besproken, met alle teams en coureurs. Ik denk dat iedereen zich de finale van Abu Dhabi 2021 nog herinnert, waar dingen destijds een beetje controversieel waren met Lewis.”
Hij legde de basisregel uit: “Het is altijd duidelijk geweest: als je de baan verlaat en een voordeel behaalt, wat Verstappen deed omdat hij de positie behield, dan moet die positie worden teruggegeven. De beslissing ligt uiteindelijk bij het team; zij moeten de coureur vertellen om terug te vallen.”
Marko verdedigt Verstappen
Terwijl Brundle de straf rechtvaardig vindt, heeft Red Bull-adviseur Helmut Marko een andere interpretatie. De Oostenrijker wees op vergelijkbare situaties in de Formule 2 die met minder strenge straffen werden afgehandeld.
“We hebben naar de Formule 2-races gekeken, en hetzelfde gebeurde bij twee of drie coureurs. Zij kregen alleen waarschuwingen. Dus vanuit ons perspectief was de vijf seconden straf een beetje hard… de inconsistentie in het optreden van de stewards is moeilijk te begrijpen,” vertelde Marko aan de Duitse tak van Sky.
Marko gaf verder details over het incident: “Ja, Piastri lag voor bij de start, maar bij de allerlaatste remzone lag Max weer iets voor. Maar het is wat het is.”
Positieve punten voor Red Bull
Ondanks de tegenvaller bleef Marko optimistisch over de prestaties van het team. “Het positieve is: we hadden het tempo, bandenslijtage was onder controle. Maar nogmaals, je kon zien hoe moeilijk inhalen is. Na de straf hebben we ons gericht op het veiligstellen van P2.”
De tweede plaats leverde Verstappen 18 punten op in het kampioenschap. Hij staat nu slechts twee punten achter titelrivaal Lando Norris, wat hem nog steeds in een sterke positie houdt voor het vervolg van het seizoen.