Tijdens de GP van Japan was Ferrari, met Carlos Sainz best of the rest. Achter de twee Red Bulls van Max Verstappen en Sergio Perez kwam Sainz als derde over de finish. Weer een goede finish voor het team uit Maranello. Ferrari lijkt het grootste pijnpunt onder controle te hebben. Het team staat namelijk voor de vierde race op rij op het podium.
2023 begint dramatisch voor Ferrari
Het vorige seizoen begon voor Ferrari dramatisch. Het team kon niet meekomen met onder andere Red Bull en de resultaten waren niet om over naar huis te schrijven. Na de zomerstop kwam Ferrari beter uit de verf en leek de auto beter gaan werken.
In Singapore werd zelfs de race gewonnen door Carlos Sainz, al was dit grotendeels te danken aan de off-day van Red Bull en Max Verstappen. Hoe positief Ferrari toen ook was, een week later werd die winnende auto helemaal zoek gereden in Japan en vrat hij de banden letterlijk en figuurlijk op.
Japan 2024 is anders
Afgelopen race op Suzuka was voor Ferrari weer een uitdaging. Zou de SF-24 dit jaar wel goed presteren in Japan? Tijdens de vrije training werd al snel duidelijk dat de SF-24 erg goed uit de verf kwam. De auto was snel en had goed grip.
Tijdens de kwalificatie op zaterdag werkten de banden niet helemaal lekker mee, maar aan de data zag men dat de Ferrari er op racepace goed bij zat. Fred Vasseur, teambaas van Ferrari, kon zijn geluk niet op, toen hij zag dat Ferrari de minste bandenslijtage had van alle teams.
SF-23 was banden verslindend monster
Het is eigenlijk een probleem waar Ferrari al jaren mee worstelt, maar de SF-23 was een banden verslindende auto. De bandenslijtage was vaak zo hoog dat Ferrari aan snelheid in moest leveren om de levensduur van de banden te verlengen.
De SF-24 laat echter een heel ander beeld zien. In Jeddah en Melbourne was het team uit Maranello in staat om de snelste raceronde neer te zetten. Uiteraard was er in Melbourne wel een uitvalbeurt voor Max Verstappen.
De SF-24 geeft Fred Vasseur een goed gevoel
Na de race op zondag op Suzuka was Fred Vasseur erg positief. Uiteraard was het Max Verstappen die met grote overmacht naar de overwinning reed, maar Carlos Sainz finishte weer op het podium.
Ook de bandenslijtage, het grote Ferrari probleem van de afgelopen jaren lijkt verleden tijd te zijn. De Ferrari had een goed tempo te pakken en ook de banden bleven heel.
Carlos Sainz ruikt succes
Ook Carlos Sainz is het eens met Fred Vasseur. Het circuit van Suzuka is van oudsher een circuit waar de Red Bull het altijd goed doet. Carlos Sainz ruikt dus successen voor het Italiaanse team.
Uiteraard stond er geen maat op Max Verstappen. Hij kwam 20 seconden eerder over de finish dan de nummer drie Carlos Sainz. Toch is ook Sainz positief. Hij kwam voor huidige begrippen behoorlijk met Red Bull mee en het seizoen is nog jong.
Carlos is in ieder geval van mening dat Ferrari de juiste weg ingeslagen is. Nu moet de auto doorontwikkeld worden en het gat naar Red Bull verkleinen. Of Ferrari dit jaar races kan winnen? In Singapore zal er weer een kans liggen, maar de rest is nog koffiedikkijken.