Ferrari

Ferrari werkt aan radicaal ander ontwerp voor Hamilton in 2025


Ferrari werkt aan een compleet nieuwe auto voor het Formule 1-seizoen van 2025. Het team uit Maranello kiest voor een radicaal andere aanpak met de bolide waarin Lewis Hamilton en Charles Leclerc zullen rijden. De overstap naar pull-rod voorwielophanging is de meest in het oog springende wijziging. Ralf Schumacher uit ondertussen twijfels over de technische input die Hamilton kan leveren bij de ontwikkeling.

Grootschalige aanpassingen aan nieuwe Ferrari

De ingenieurs in Maranello kiezen voor een complete herziening van het ontwerp. De push-rod voorwielophanging maakt plaats voor een pull-rod systeem. Dit gaat gepaard met een nieuw ontwerp van het voorste deel van het chassis. Aan de achterkant blijft de pull-rod ophanging behouden, maar de versnellingsbak wordt verder ingekort.

De luchtinlaten van de sidepods verhuizen naar een nieuwe positie. Ze worden kleiner om de luchtstroom van de voorwielen beter te geleiden. Ferrari bouwt hiermee voort op de succesvolle ontwikkeling van de SF-24.

Lessen uit 2024

Het team leerde veel van de SF-24. Deze auto bleek een betrouwbaar platform dat beter presteerde in de races dan zijn voorganger. De gewichtsverdeling werd aangepast door de brandstoftank te verlengen en de versnellingsbak 5 centimeter in te korten.

Een upgrade in Barcelona pakte niet goed uit. Het team probeerde meer downforce te genereren via de vloer. Dit veroorzaakte porpoising, waardoor de auto moeilijk bestuurbaar werd en de banden sneller sleten.

Schumacher kritisch op Hamilton

Ralf Schumacher uit twijfels over de technische bijdrage die Hamilton kan leveren. “Het grootste verschil is dat Michael perfect een auto kon ontwikkelen samen met de engineers voor zijn rijstijl. Lewis kan dat niet. Hij heeft dat nooit gekund, als je goed luistert naar wat de Mercedes technici zeggen”, aldus de broer van Michael Schumacher.

Volgens Schumacher heeft Toto Wolff meermaals benadrukt dat een coureur moet gas geven en de engineers moeten ontwikkelen. “Michael was compleet anders. Hij gaf altijd de richting aan zijn vertrouwelingen zoals Ross Brawn of Jean Todt.”

Planning voor 2025

Hamilton maakt naar verwachting zijn eerste meters voor Ferrari tijdens een test op Fiorano op 21 en 22 januari. De nieuwe auto, met de codenaam Project 677, wordt op 19 februari onthuld. De eerste Grand Prix van 2025 vindt plaats op 16 maart in Australië.

Bekijk ook: