Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team

FIA bestraft Russell met 3 plaatsen gridstraf na incident Leclerc


Mercedes-coureur George Russell is door de FIA gestraft met een gridstraf van drie plaatsen wegens het hinderen van Ferrari-coureur Charles Leclerc tijdens de Sprint Shootout. De beslissing van de FIA legt extra druk op de schouders van de Brit, die nu vanaf de elfde plek zal starten in plaats van de achtste.

Sprint Shootout incident

Het incident vond plaats tijdens de Sprint Shootout, waarin coureurs strijden voor een betere startpositie in de aanstaande sprintrace. Terwijl Russell zich aan het klaarmaken was voor zijn laatste run, kwam hij en Leclerc elkaar tegen bij het uitgaan van bocht 19. Leclerc, die in zijn snelle ronde zat, moest duidelijk uitwijken voor zijn collega bij Mercedes, een manoeuvre die niet goed viel bij de wedstrijdleiding.

Stewards aan het woord

De stewards hebben na afloop van de sessie zowel de teamleden van beide coureurs als de betreffende heren zelf gesproken. Bij de beoordeling van dit incident werd gekeken naar de data, onboard-beelden en de teamradio’s van het moment om zo een zo compleet mogelijk beeld te creëren. Uit de beoordeling bleek dat Russell op de hoogte was gebracht van de opkomende Leclerc door zijn team. Echter, ondanks deze waarschuwing, bleef Russell enkele seconden voordat Leclerc eraan kwam op de racelijn rijden. Hoewel de stewards van mening zijn dat het team wel iets meer had kunnen doen qua communicatie, ligt de verantwoordelijkheid wel altijd bij de coureur.

Straf voor Russell

De FIA besloot om een gridstraf van drie plekken toe te kennen aan Russell. Dit betekent dat de Mercedes-coureur de sprintrace zal moeten starten vanaf P11, een positie die zijn uitdaging in Austin aanzienlijk vergroot. Het is een tegenvaller voor het Mercedes-team, dat in een felle strijd verwikkeld is met Ferrari en Red Bull voor het constructeurskampioenschap.

Communicatieproblemen bij Mercedes

Bijzonder aan dit incident is dat Russell tijdens de Sprint Shootout meldde dat hij alle communicatie tussen de engineers hoorde. “Ik hoorde dat tijdens mijn snelle rondes en het leek alsof ze het tegen mij hadden. Dat was heel erg afleidend”, aldus Russell. Het roept vragen op over de efficiëntie van de communicatiestructuren binnen het Mercedes-team, op een cruciaal moment in het seizoen.

In het Kort

Terwijl Mercedes en Ferrari strijden voor elke mogelijke punt in het constructeurskampioenschap, zullen alle ogen gericht zijn op hoe Russell en het Mercedes-team zullen reageren op deze tegenvaller. De actie op het Circuit of The Americas belooft wederom spannend te zijn.

Bekijk ook eens: