FIA voert extra controles uit op flexi-wings vanaf Grand Prix van België
Vanaf de Grand Prix van België gaan de teams in de Formule 1 te maken krijgen met extra controles door de FIA. De autosportbond heeft besloten om vanaf deze race strengere maatregelen in te voeren, nadat Red Bull Racing een klacht had ingediend tegen vooral Mercedes en McLaren. Volgens Red Bull maakten deze teams gebruik van voorvleugels die te veel doorbuigen, wat de prestaties zou bevorderen.
FIA heroverweegt eerdere besluit
In reactie op de klachten van Red Bull, liet de FIA eerder weten geen actie te ondernemen. De vleugels van de concurrenten werden legaal bevonden en geen extra controles waren gepland. Deze week is de FIA echter van gedachten veranderd. Alle teams zijn geïnformeerd dat vanaf de Grand Prix van België extra inspecties zullen plaatsvinden op het doorbuigen van voorvleugels.
Flexi-wings onderzoek met camera’s
Volgens Autosport zullen enkele teams tijdens de eerste en tweede vrije training in België een extra camera op hun auto’s moeten plaatsen. Deze camera’s worden gericht op de voorvleugels om te onderzoeken of de regels nageleefd worden. Mercedes heeft al in Monaco toegegeven een doorbuigende voorvleugel te gebruiken. James Allison van Mercedes benadrukt dat dit binnen de normale gang van zaken past en dat hij niet verwacht dat de FIA op basis van de beelden actie zal ondernemen.
Technische richtlijn FIA
Uit een technische richtlijn van FIA-directeur Nikolas Tombazis, ingezien door Motorsport.com, blijkt dat geselecteerde teams hun auto’s tijdens de vrijdagtrainingen dienen te voorzien van draadloze opnamecamera’s. Daarnaast moeten er ’target dots’ op de voorvleugels worden geplaatst om de bewegingen te monitoren. Deze stippen komen bijvoorbeeld op de binnenkant van de endplate en op de vleugelflappen te zitten om een gedetailleerd beeld te krijgen van de flexibiliteit.
Focus op fair play
De testen vinden alleen plaats op de openingsdag van de Grand Prix van België. Vanaf de derde vrije training zullen de auto’s weer zonder deze extra camera’s rijden. Deze extra controle moet de FIA een beter inzicht geven in hoe de voorvleugels zich gedragen en of aanpassingen aan de reglementen nodig zijn. Om te voorkomen dat teams andere vleugels gebruiken tijdens de tests, dienen de camera’s meer dan de helft van de tijd gemonteerd te blijven tijdens de getimede ronden.
Het grijze gebied van flexi-wings
Flexibele vleugels zijn al lange tijd een heikel punt in de Formule 1. Aerodynamische onderdelen zoals voorvleugels kunnen niet helemaal stijf zijn door de krachten die op hoge snelheid worden uitgeoefend. De FIA heeft in de loop der jaren statische tests aangescherpt om ervoor te zorgen dat teams geen te flexibele onderdelen gebruiken. Mercedes liet tijdens de Grand Prix van Monaco al weten dat een zekere mate van flexibiliteit nuttig is en binnen de reglementen valt.
Mogelijke herziening tests
Hoewel de FIA verwacht dat de huidige tests voldoende zijn, kunnen de resultaten van de nieuwe controles in België mogelijk leiden tot aanpassingen. Het blijven van binnen de grenzen van toelaatbare flexibiliteit is cruciaal. Indien uit de analyses blijkt dat teams deze grenzen overschrijden, kan dit leiden tot strengere controles.