Formule 1 in 2024: Dit zijn de veranderingen
Het seizoen van 2024 belooft nu al een bijzonder jaar in de Formule 1 te worden. De liefhebbers kunnen hun hart ophalen aan een aantal frisse veranderingen die hun intrede doen. Hoewel veel technische regels hetzelfde blijven, zijn er genoeg nieuwswaardige aanpassingen op en naast de baan die het bespreken waard zijn. Doe je gordels maar vast voor een snelle update over wat er nieuw is in de F1-wereld.
Sprintformat krijgt een nieuw jasje
Laten we beginnen met het sprintformat, dat nogal wat stof deed opwaaien in het afgelopen seizoen. Het lijkt erop dat we afscheid gaan nemen van het huidige sprintformat, maar hoe dit precies aangepakt zal worden is nog even koffiedik kijken. Wat zeker is, is dat de sprintraces soms voor verwarring en onvrede zorgden, met als dieptepunt de diskwalificaties van Hamilton en Leclerc tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten. De nieuwe opzet voor 2024 heeft al zes locaties op de kalender staan, waaronder China en Miami, waarbij de F1-coureurs een nieuwe kans krijgen om hun sprintkunsten te vertonen.
China en Imola maken grandioze comeback
Dan is er ook nog eens groot nieuws met betrekking tot de kalender: China maakt na een jarenlange afwezigheid vanwege de pandemie een comeback met een sprintweekend en ook de Grand Prix van Imola keert terug na de verwoestende overstromingen in 2023. Met deze toevoegingen telt de kalender van 2024 maar liefst 24 races – een absoluut record in de geschiedenis van de Formule 1.
Nieuwe teamnamen op de grid
De teams van Alfa Romeo en AlphaTauri zullen ook een verse start maken met nieuwe teamnamen. Alfa Romeo, verbonden met Sauber, verandert in Stake F1 Team en AlphaTauri ondergaat een transformatie waar nog een sluier van geheimzinnigheid omheen hangt. Ook interessant is dat we een nieuwe teambaas zien bij het voormalige AlphaTauri, waar Laurent Mekies het stokje overneemt van Franz Tost.
FIA scherpt protestregels aan
Verder heeft de FIA besloten dat teams niet meer wekenlang kunnen wachten met een protest indienen na een race; de termijn wordt verkort naar 96 uur. Dit is een reactie op gebeurtenissen zoals we die met Haas na de GP van de Verenigde Staten hebben gezien, waarbij het team bijna twee weken wachtte met een verzoek tot herziening. Deze verandering is bedoeld om de sport efficiënter en eerlijker te maken.
Verkoeling voor de coureurs
Tot slot, met het oog op de extreme temperaturen zoals tijdens de Grand Prix van Qatar, worden er maatregelen genomen om coureurs koel te houden. Zo worden er in 2024 ‘cooling scoops’ op de auto’s geïnstalleerd die zorgen voor betere koeling, een veiligheidsmaatregel vergelijkbaar met systemen uit de IndyCar.
Al met al staan er voor het F1-seizoen 2024 flink wat veranderingen op de planning, die ongetwijfeld zullen zorgen voor veel gespreksstof en onvergetelijke momenten op en naast de baan. Houd je ogen open, want het belooft weer een spectaculair jaar te worden in de koningsklasse van de autosport.