Lewis Hamilton heeft forse kritiek geuit op de huidige Pirelli-banden in de Formule 1. Volgens de zevenvoudig wereldkampioen is het window waarin de banden optimaal presteren veel te klein, wat het moeilijk maakt om consistent te racen. Dit blijkt al geruime tijd een van de grootste uitdagingen te zijn in zijn lange carrière.
Uitdagingen in Miami
Tijdens de Grand Prix van Miami werd nogmaals duidelijk hoe groot dit probleem is voor de coureurs. De hitte, samen met de unieke eigenschappen van het asfalt en de lay-out van het circuit, zorgde voor problemen met het op de juiste temperatuur houden van de banden. Zowel Lewis Hamilton als zijn teamgenoot George Russell ondervonden serieuze moeilijkheden om hun Mercedes W15 in de ideale temperatuurrange van de banden te krijgen.
Hamilton gaf aan dat dit niet alleen te wijten is aan de prestaties van zijn eigen auto. Volgens hem is er een inherent probleem met de structuur van de huidige Pirelli-banden: “We werken momenteel in een minuscuul window van bandentemperaturen. Het is echt deze band,” zei de Brit. “Ik heb in mijn hele carrière niet eerder een band gehad met zo’n smal window.”
Gevolgen voor prestaties
De huidige situatie maakt het racen nog moeilijker dan anders. Met de marges tussen de coureurs die zo klein zijn, kan elke tiende van een seconde het verschil betekenen tussen meerdere posities op de grid. Dit benadrukt volgens Hamilton de ernst van het probleem: “Dit is waarschijnlijk het meest frustrerende van alles. Je denkt terug aan vroeger, toen het working window veel groter was. Toen kon je gewoon de balans optimaliseren en had je over de gehele ronde goede grip. Dit is zeker mijn minst favoriete band.”
Williams sluit zich aan bij kritiek
Hamilton staat niet alleen met zijn kritiek. Williams-coureur Alex Albon deelde soortgelijke zorgen over de afhankelijkheid van de banden: “Het gaat meer om de banden dan om iets anders. Rij je iets harder, dan ga je langzamer. In je kwalificatieronden moet je bijna net zo managen als in de race om je banden in leven te houden. Met alle beperkingen qua bandendruk, wordt het elk jaar moeilijker,” stelde Albon vast.
Reactie van Red Bull
Volgens Red Bull-adviseur Helmut Marko had Miami een duidelijk voorbeeld van de uitdagingen die de teams ondervinden. Mercedes stapte tijdens de kwalificatie zelfs over op de medium-band, iets wat volgens Marko duidelijk een wanhoopspoging was. “Iedereen probeerde iets uit de banden te persen. Dat werkte gewoon niet, want de bandenkarakteristieken waren in Miami gewoonweg onberekenbaar. Teams probeerden het op te lossen met meer of minder bandendruk en de warming-up van de banden was bij iedereen anders. Mercedes stapte zelfs over op de mediums. Dat was een wanhoopspoging. Dat toont aan dat niemand het onder controle had.”