De Mercedes dominantie is al een paar jaar ten einde. Daar waar ze in 2021 net naast de coureurstitel grepen, waren ze in 2022 en 2023 slechts een schim van wat ze ooit waren. In de 2023 leek Mercedes het probleem onder controle te hebben, maar tijdens de testdag in Bahrein zagen we het toch we gebeuren.
Een gevolg van het grondeffect
In 2022 veranderden de technische reglementen van de Formule 1. Om inhalen te bevorderen moest een groot deel van de aerodynamische grip door de vloer van de auto gemaakt worden. Voorheen deden vooral de voor- en achtervleugel dit. Hierdoor kregen bijna alle teams in 2022 te maken met het fenomeen porpoising.
Wat is porpoising ook alweer?
Het stuiteren van de auto’s was een gevolg van een niet constante energiedichtheid onder de auto. De auto wordt naar het asfalt gezogen om zo grip te hebben. Op een gegeven moment wordt de afstand tussen de auto en het asfalt te klein en vervalt het grondeffect en schiet de auto omhoog. Sommige auto’s stuiterden zo hard, dat coureurs met een pijnlijke rug uit hun auto kwamen. De auto’s van Mercedes stuiterden, vergeleken met anderen, echt extreem.
In 2023 leek het probleem onder controle
Het stuiteren van de Mercedes auto leek in 2023 onder controle. De auto leek redelijk stabiel over het asfalt te gaan, maar leverde wel in aan snelheid. De auto moest wat hoger op de wielen gezet worden om stuiteren te voorkomen, maar dit gaat ook ten koste van de grip en dus snelheid.
Tijdens de testdagen stuiterde de bolide weer
Wie een beetje goed opgelet heeft tijdens de testdagen in Bahrein, die zal gezien hebben dat de Mercedes auto weer behoorlijk over het asfalt stuiterde. Is een aloud Mercedes probleem terug of wordt het nog opgelost? George Russell heeft hier tegenover de internationale media zijn zegje gedaan.
“Tijdens de testdagen zoekt ieder team de uiterste grens van de auto op” vertelt Russel. Ook bij Mercedes heeft men dat gedaan met als gevolg dat de auto weer begon te stuiteren. “We willen de auto agressief afstellen, maar hij moet ook bestuurbaar blijven” vervolgt de Britse coureur.
“We moeten blijven werken aan de auto”
Daar is waar Russel mee afsluit. Mercedes moet blijven werken aan de auto. Hij moet zo agressief mogelijk afgesteld kunnen worden, maar ook bestuurbaar blijven. Het is een flinterdunne lijn tussen een wel of niet bestuurbare auto. De auto van 2024 is een doorontwikkeling van 2022 en 2023, dus het porpoising probleem zal voor Mercedes altijd op de loer liggen.