De teams in de Formule 1 gaan dit weekend met meer zekerheid de Grand Prix van Las Vegas tegemoet. Na de eerste editie in 2023 beschikken de renstallen over belangrijke data om zich voor te bereiden op de koude woestijnnachten. De focus ligt vooral op de juiste bandenstrategie en aerodynamische afstelling van de auto’s.
Data uit eerste editie cruciaal
Alpine’s technisch directeur Ciaron Pilbeam ziet grote voordelen in de ervaring van vorig jaar: “Teams en coureurs hebben nu data en ervaring, waardoor ze het weekend met meer kennis kunnen starten.”
De teams hebben informatie verzameld over rondetijden, bandenslijtage en motorprestaties. Deze gegevens helpen bij het vinden van de optimale afstelling voor de race in Las Vegas, waar de temperatuur naar verwachting rond de 14 graden Celsius zal liggen.
Uitdagingen met bandentemperatuur
Het op temperatuur krijgen en houden van de Pirelli-banden blijft een grote uitdaging. Coureurs moeten tijdens de kwalificatie mogelijk een extra opwarmronde rijden. De lange rechte stukken maken het lastig om de banden in het juiste temperatuurvenster te houden.
Pirelli kiest net als vorig jaar voor de zachtste compounds (C3, C4 en C5) om het gebrek aan grip in de koude omstandigheden te compenseren. Williams’ sportief directeur Sven Smeets benadrukt dat het vinden van de juiste balans essentieel is.
Motoren presteren beter in de kou
“Koude temperaturen zijn normaal gesproken beter voor de prestaties”, legt Smeets uit. “Het zorgt voor betere koeling, waardoor we meer vermogen uit de motor kunnen halen.”
In tegenstelling tot andere races op de kalender, zoals Singapore waar de temperatuur rond de 29 graden ligt, zijn er in Las Vegas minder aanpassingen nodig voor de motorkoeling. Dit heeft een positief effect op de aerodynamica van de auto’s.
Lage downforce en veiligheid
De teams zullen met weinig downforce rijden op het 6,2 kilometer lange circuit. Mercedes’ trackside performance manager Riccardo Musconi vergelijkt het niveau met circuits als Spa en Monza.
“De vangrails staan dicht bij de baan en de kans op een rode vlag tijdens de trainingen en kwalificatie of een safety car in de race is groot”, waarschuwt Pilbeam. “Teams moeten klaar zijn om snel te reageren op deze situaties.”