Mercedes grijpt in na dramatisch weekend in Monaco


Mercedes gaat er alles aan doen om de fouten van het Grand Prix weekend in Monaco in de toekomst te voorkomen. De Silver Arrows kwamen allesbehalve goed voor de dag in het prinsdom en Valtteri Bottas viel uit vanwege een dramatische pitstop. De Duitse renstal heeft inmiddels een onderzoek geopend naar de mogelijke oorzaak van de desbetreffende pitstop. 

Zeldzame uitval

Uitvallen tijdens een geplande pitstop komt slechts zelden voor. De verrassing was dan ook groot toen dit het doorgaans oppermachtige Mercedes overkwam. Bottas kwam binnen voor een verse set hards. Zijn rechter voorwiel gooide echter roet in het eten. Het wiel kwam maar niet los van de auto, waardoor Mercedes gedwongen was om Bottas z’n race ter plekke te beëindigen. 

Combinatie van factoren

De dramatische uitvalbeurt was het resultaat van verschillende mankementen, vertelt teambaas Toto Wolff. “Er zijn altijd veel verschillende factoren die bijdragen aan zo’n catastrofale blunder. De monteur die verantwoordelijk was voor de band is een van onze beste en meest fitte mensen uit het team. Er komt altijd van alles samen, het is nooit de fout van één iemand. Er zijn altijd meerdere lagen.”

Uitgebreid onderzoek

Wolff legt ook uit dat Mercedes uitgebreid onderzoek zal doen naar de uitvalbeurt van Bottas. “Na zo’n grote fout moeten we het design van de wielmoer nog eens onder de loep nemen, maar ook het materiaal waarvan het gemaakt is, omdat het voor de monteurs niet mogelijk hoort te zijn om de wielmoer zo vast te draaien dat deze er niet meer afkomt.”

Daarnaast benadrukt de ervaren teambaas dat dergelijke incidenten altijd zorgen voor groei binnen het team. “Het is een interessante combinatie van emoties als je realiseert dat het fout gaat. Eerst komt de woede, dat is heel normaal, maar je moet je emoties kunnen controleren en je afvragen: ‘Oké, wat is er gebeurd? Wat kunnen we doen om de situatie te optimaliseren?’. […] Dan moeten we kijken hoe we dit soort fouten in de toekomst kunnen voorkomen en hoe we het proces kunnen optimaliseren,” zo concludeert Wolff.