Red Bull Racing kampt met een snelheidsprobleem op het nieuwe Las Vegas Strip Circuit. Het team beschikt niet over een specifieke achtervleugel voor circuits met hoge snelheden. Deze situatie kwam aan het licht na uitspraken van Red Bull-adviseur Helmut Marko tijdens de eerste trainingsdag in Las Vegas.
Geen speciale achtervleugel beschikbaar
“We hebben geen andere achtervleugel, geen kleiner exemplaar zoals onze concurrenten wel hebben. Dat had zeker geholpen,” vertelde Marko aan de media. Deze uitspraak leidde tot verwarring in de paddock.
Het team uit Milton Keynes heeft tijdens het seizoen besloten om het ontwikkelingsbudget aan andere onderdelen te besteden. De productie van een speciale achtervleugel voor circuits met lange rechte stukken paste niet in deze strategie.
Aangepaste standaard vleugel
De technici van Red Bull hebben een creatieve oplossing bedacht. Ze modificeerden de standaard achtervleugel door delen weg te zagen. Deze aanpak gebruikte het team eerder dit jaar op Monza. Voor Las Vegas zijn nog extremere aanpassingen gedaan aan dezelfde vleugel.
De gekozen oplossing blijkt niet optimaal. Metingen tijdens de vrije trainingen tonen aan dat de Mercedes-coureurs 7 kilometer per uur sneller zijn op het rechte stuk. Deze verschillen kunnen echter ook verband houden met verschillende motor-instellingen.
Verstappens uitdagingen in Vegas
De zeventiende tijd van Verstappen in de tweede vrije training heeft echter een andere oorzaak. De Nederlandse coureur kreeg zijn banden niet op de juiste temperatuur. Dit probleem staat los van de aerodynamische configuratie van de auto.
Titelkans blijft reëel
Verstappen kan zondag zijn vierde wereldtitel veroveren. Hij moet hiervoor voor Lando Norris finishen in de race. De race op zondag start om 07:00 uur.