Teams vrezen strategische hoofdpijn door aangepaste Monaco regels
Charles Leclerc verwacht problemen door de nieuwe regels. “Ik denk dat het een beetje chaos wordt”, zegt de Ferrari coureur. “Er zullen veel strategische spelletjes gespeeld worden. We zullen onder druk staan van auto’s die we normaal niet verwachten, vanuit het achterveld.”
Regel werkt anders dan verwacht
De nieuwe regel wordt vaak een twee-pitstop regel genoemd. Dit klopt echter niet helemaal. Teams moeten drie bandensets van twee verschillende compounds gebruiken. Bij een rode vlag kunnen teams nog steeds gratis van band wisselen.
Deze situatie vormt een risico voor het plan. Als er vroeg een rode vlag komt en teams wisselen massaal van compound, blijft de race eigenlijk gewoon een eenstopper. Dan zijn alle voorbereidingen voor niets geweest.
Hamilton verkiest chaos boven saaiheid
Lewis Hamilton steunt de nieuwe aanpak. “Ik denk dat de twee stops beter moeten zijn dan de rotzooi die we vorig jaar hadden”, verklaart hij. “Vorig jaar kwam de safety car in ronde twee en iedereen reed 70 ronden op één band. Het was een gebeurtenisloze race.”
McLaren teambaas Andrea Stella erkent dat de gevolgen groter zijn dan gedacht. “De implicaties zijn veel groter dan we dachten toen we dit besloten”, legt hij uit. “We krabben onszelf nog steeds achter de oren vanwege alle opties.”
Norris heeft de touwtjes in handen
Lando Norris start vanaf pole position en krijgt strategische controle. Als hij langzaam rijdt, blijft het veld compact. Dit maakt undercuts lastig omdat coureurs dan in verkeer terechtkomen.
Helmut Marko bevestigt dit. “Doordat wij niet vooraan staan, kunnen wij het tempo niet dicteren”, zegt de Red Bull adviseur. “We moeten afwachten wat Norris gaat doen.”