
Foto: Ferrari
Vasseur ontkracht bewering dat Ferrari van Hamilton onveilig was
💭 Wat vind jij van dit nieuws? Laat je reactie achter en discussieer mee!
📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!
Fred Vasseur heeft alle twijfels weggenomen over de veiligheid van de Ferrari van Lewis Hamilton tijdens de slotfase van de Grand Prix van Singapore. De teambaas stelt dat de wagen veilig genoeg was omdat de coureur zijn tempo verlaagde. Dit kwam nadat Fernando Alonso felle kritiek had geuit op de situatie.
Ferrari had situatie onder controle
Vasseur benadrukte dat de veiligheidssituatie altijd onder controle was. “In termen van veiligheid, ja, omdat we het tempo hebben aangepast,” vertelde hij de media op het Marina Bay circuit. “Het is niet zo dat Lewis als een gek aan het pushen was in de laatste ronde. Hij was 30 seconden langzamer. Wat veiligheid betreft, zat het aan de veilige kant.”
De teambaas voegde daar met een grijns aan toe: “Dat is niet het doel. Het doel is om veilig te zijn, maar het doel is niet om 30 seconden langzamer te zijn.”
Wat gebeurde er met Hamilton?
Hamilton koos in Singapore voor een tweestopstrategie. Hij was een van de drie coureurs die deze aanpak volgde. Met verse zachte Pirelli-banden probeerde hij Kimi Antonelli in te halen voor de zesde plaats.
Maar tijdens het inhalen begonnen de problemen. “Losing my brakes, mate,” meldde Hamilton aan zijn race-engineer Riccardo Adami. Toen Adami hem vroeg te liften en te coasten, werd het probleem duidelijker. “I’m losing big time. I’ve lost my brakes, lost my left front,” zei de coureur.
Track limits en zwart-wit vlag
Hamilton had moeite om op de baan te blijven. Hij kreeg meerdere track limit overtredingen. Zijn teamgenoot Charles Leclerc haalde hem in. Fernando Alonso, die eerst 30 seconden achter Hamilton reed, kwam steeds dichterbij.
De race-engineer hield Hamilton op de hoogte. De voorsprong kromp van 16 seconden naar 10, toen 5 en uiteindelijk 2 seconden. Adami waarschuwde Hamilton om niet door bochten te snijden. De gefrustreerde coureur reageerde: “Ah! I’m not trying to cut corners, mate!”
De situatie escaleerde verder. Hamilton kreeg de zwart-wit vlag te zien.
Alonso’s woede over veiligheid
Alonso was boos over wat hij zag gebeuren. Hij herhaalde meerdere keren via de radio: “I cannot f***ing believe it.” Zijn boodschap aan Aston Martin was duidelijk: “Is it safe to drive with no brakes? Five seconds, minimum! For me, you cannot drive when the car is not safe, you know. Sometimes, they try to disqualify me with no mirror, and now you have no brakes, and everything is fine? I doubt it.”
Zijn voorspelling klopte. De wedstrijdleiding gaf Hamilton een tijdstraf van vijf seconden. De stewards erkenden het remprobleem maar vonden dit geen geldige reden om van de baan te gaan.
Beide Ferrari’s hadden problemen
Vasseur onthulde dat beide coureurs bijna de hele race met problemen kampten. “We hadden oververhitting, niet vanaf ronde 1, maar vanaf ronde 2 of 3,” zei hij. “We moesten de hele race liften en coasten.”
De teambaas legde uit hoe moeilijk dit voor de coureurs was. “Voor hen is het niet makkelijk om te rijden, omdat je elk rondje je rempunt moet aanpassen. Duidelijk is dat toen we een paar rondjes pushten met Lewis, het tempo goed was. Maar je kunt niet 95 procent van de race op de achtergrond zitten en aan management doen.”
Impact op het kampioenschap
Leclerc en Hamilton startten vanaf de zevende en zesde plaats. Ze finishten als zesde en achtste. Leclerc eindigde 45 seconden achter racewinnaar George Russell. Hamilton verloor na zijn straf nog eens 40 seconden.
Ferrari staat nu 27 punten achter Mercedes in het constructeurskampioenschap. Red Bull is nog maar acht punten verwijderd van Ferrari.