Adrian Newey overwoog vertrek naar Ferrari tijdens demotiverende periode bij Red Bull Racing

In 2014 beleefde Adrian Newey, de bekende aerodynamicus en hoofdontwerper van Red Bull Racing, een demotiverende periode tijdens het hybride tijdperk in de Formule 1. Terwijl Mercedes onverslaanbaar leek, zat Red Bull Racing vast aan een deal met Renault die niet de beste power units leverde. Newey, die sinds 1988 in de Formule 1 werkte bij teams als March, Leyton House, Williams en McLaren, dacht zelfs even aan pensioen.

“Destijds was ik behoorlijk gedesillusioneerd door het hele gebeuren,” vertelde Newey tegenover The Race. “Om eerlijk te zijn was het in zoverre dat ik erover nadacht om op te houden. Natuurlijk ging ik bijna naar Ferrari, maar ik deed dat toch niet en dat maakte er een beetje deel van uit.”

Deal met Renault leverde slechte power units op

Newey verklaarde verder dat Renault meer geïnteresseerd was in de marketing rondom het feit dat ze in de Formule 1 zaten, dan daadwerkelijk competitief te zijn: “Als je een partner hebt die aan komt zetten met een power unit die onder het niveau ligt van die van de concurrentie, maar wel het verlangen en de wil toont om vooruitgang te boeken, dan accepteer je dat. Als [een motorleverancier] echt niet inziet dat ze achterlopen en niet geïnteresseerd lijken te zijn om er iets aan te doen, dan is dat veel moeilijker. Op die manier verloor ik de motivatie. Ik genoot nog steeds van de Formule 1, maar niet zoals eerder.”

Uiteindelijk bleef Newey toch bij Red Bull Racing en liet hij zijn motivatie terugkeren. Hij ontwierp de auto’s waarmee het team van 2010 tot en met 2013 de constructeurs- en rijderskampioenschappen won met Sebastian Vettel. In totaal heeft Newey als hoofdontwerper dertien wereldkampioenschappen behaald in de Formule 1.