De succesvolle start met Ricciardo
Toen Verstappen in 2016 bij Red Bull terechtkwam, trof hij Daniel Ricciardo aan als teamgenoot. De Australiër presteerde aanvankelijk goed naast de jonge Nederlander. In hun eerste jaar samen eindigde Ricciardo negen keer boven Verstappen in races die beiden uitreden.
De verhoudingen veranderden echter geleidelijk. Hoewel de onderlinge resultaten redelijk gelijk bleven, begon Ricciardo te merken dat het team steeds meer om Verstappen draaide. In de kwalificaties won Verstappen uiteindelijk met 34-24 van Ricciardo, in de races was het 35-22.
Deze verschuiving in teamdynamiek leidde ertoe dat Ricciardo eind 2018 besloot te vertrekken naar Renault. Hij is tot op heden de teamgenoot die het meest succesvol was in de directe strijd tegen Verstappen.
De kortstondige periode van Gasly
Pierre Gasly werd in 2019 aangewezen als opvolger van Ricciardo. De Fransman kon echter niet aan de verwachtingen voldoen. Verstappen behaalde driemaal zoveel punten als Gasly. In races die beiden finishten, eindigde Gasly slechts één keer voor de Nederlander.
Halverwege het seizoen greep Red Bull in. Gasly werd teruggeplaatst naar het zusterteam en wisselde van plek met Alex Albon. Deze rijderswissel was niet uniek – Red Bull heeft een lange geschiedenis van mid-season veranderingen.
Na zijn degradatie bloeide Gasly op bij het zusterteam. Hij won zelfs een Grand Prix in 2020 en ontwikkelde zich tot een stabiele kracht in de middenmoot van het veld.
Albon: veelbelovend begin, moeizaam vervolg
Alex Albon begon zijn periode bij Red Bull sterk. In bijna alle races in 2019 eindigde hij in de top-zes en zat hij redelijk dicht bij Verstappen. In 2020 zakte hij echter door het ijs.
Ondanks twee podiumplaatsen dat jaar kende Albon een moeizaam seizoen. Verstappen behaalde tweemaal zoveel punten. Een dieptepunt kwam tijdens de Grand Prix van de Eifel, toen Albon klaagde over moeite te hebben in een gevecht met Gasly, de man die hij juist had vervangen bij Red Bull.
Aan het einde van 2020 besloot Red Bull afscheid te nemen van Albon. Hij kreeg later een tweede kans in de Formule 1 bij Williams, waar hij momenteel nog rijdt.
Perez: de langstzittende teamgenoot
Voor het eerst haalde Red Bull een coureur van buiten het eigen opleidingsprogramma: Sergio Perez. De Mexicaan had net een indrukwekkend seizoen achter de rug bij Racing Point, inclusief zijn eerste F1-overwinning.
Perez kreeg meer tijd dan zijn voorgangers en was met vier seizoenen de langstzittende teamgenoot van Verstappen. Hij boekte vijf overwinningen en haalde regelmatig het podium.
Toch ontvouwde zich hetzelfde scenario als bij zijn voorgangers. Na een sterke start volgde een geleidelijke terugval. Vooral in de tweede helft van 2023 en begin 2024 presteerde Perez ondermaats. De cijfers zijn duidelijk: in kwalificaties was het 79-9 voor Verstappen, in races 79-11.
Red Bulls draaideurbeleid
De recente wisselingen bij Red Bull passen in een langere traditie. Al sinds hun intrede in de Formule 1 in 2005 schuift het team regelmatig met coureurs. In dat eerste seizoen begonnen ze zelfs met een rotatiesysteem waarbij Christian Klien en Vitantonio Liuzzi om beurten reden naast David Coulthard.
Een van de meest succesvolle wisselingen was in 2007, toen Scott Speed bij Toro Rosso werd vervangen door Sebastian Vettel. De Duitser ontwikkelde zich tot een viervoudig wereldkampioen.
De meest impactvolle wissel was waarschijnlijk in 2016, toen Daniil Kvyat plaats moest maken voor Verstappen zelf. De Nederlander won direct zijn eerste race voor Red Bull en de rest is geschiedenis.
Lawson en Tsunoda: de nieuwste hoofdstukken
Toen Perez eind 2024 moest vertrekken, kreeg Liam Lawson de kans bij Red Bull. De Nieuw-Zeelander had in 2024 al indruk gemaakt als invaller bij het zusterteam, toen hij Daniel Ricciardo verving.
Lawsons periode bij Red Bull bleek echter van korte duur. Na slechts twee races in 2025 waarin hij geen punten scoorde, werd hij teruggeplaatst naar Racing Bulls.
“We hebben besloten dat het beter is voor Lawsons ontwikkeling om terug te keren naar Racing Bulls waar hij meer tijd krijgt om zich aan te passen,” verklaarde teamadviseur Helmut Marko.
Daarmee is Lawson de recordhouder van de kortste Red Bull-carrière ooit. Hij maakt nu plaats voor Yuki Tsunoda, die na vier seizoenen bij het zusterteam eindelijk zijn kans krijgt bij het hoofdteam.
Wat kunnen we verwachten van Tsunoda?
Tsunoda staat voor een grote uitdaging. Verstappen zit momenteel tweede in het kampioenschap, terwijl de RB20 niet de dominante auto is die Red Bull in voorgaande jaren had.
De Japanner heeft echter bewezen dat hij zich kan ontwikkelen. In zijn vier seizoenen bij het zusterteam toonde hij steeds meer consistentie en minder emotionele uitbarstingen op de radio.
De vraag is of Tsunoda kan doorbreken waar andere teamgenoten faalden. Kan hij Verstappen genoeg uitdagen om zijn positie bij Red Bull veilig te stellen? Of wordt hij de volgende in een lange rij van Verstappens teamgenoten die het onderspit delven?
Het Formule 1-seizoen van 2025 is nog jong. De tijd zal leren of Red Bull eindelijk de ideale teamgenoot voor hun Nederlandse ster heeft gevonden.