De geschiedenis van Ferrari in de Formule 1


Als er een team of merk onlosmakelijk verbonden is met de Formule 1, dan is het Ferrari wel. Het legendarische Italiaanse automerk en haar racedivisie, Scuderia Ferrari genaamd, zijn namelijk al sinds 1950 actief binnen de koningsklasse van de autosport. 

Racedivisie van Alfa Romeo

Oorspronkelijk was Ferrari, in 1927 opgericht door Enzo Ferrari, Alfredo Caniato en Mario Tadini in, de racedivisie van Alfa Romeo. Het merk ging echter in 1947 haar eigen auto’s maken en maakte in 1950 met de Ferrari 125 haar debuut in de Formule 1. Hiermee is Ferrari het oudste team binnen de Formule 1. 

Slechts twee jaar na hun officiële debuut in de raceklasse, in 1952, wint Ferrari met de coureur Alberto Ascari haar eerste wereldkampioenschap. Het jaar hierop wordt Ascari wederom kampioen en in 1956 is het Juan Manuel Fangio die voor Ferrari het wereldkampioenschap wint. Ook de jaren hierop is Ferrari succesvol: het behaalt meerdere overwinningen, wint nóg een keer het coureurskampioenschap (dit keer met Mike Hawthorn) en wint in 1961 voor het eerst het constructeurskampioenschap

Jaren 60 en 70

Tussen 1965 en 1973 wist Ferrari geen enkele keer wereldkampioen te worden. De Ferrari-bolide was simpelweg niet competitief genoeg — al kwam het team meerdere malen, zoals in 1970, akelig dicht bij het kampioenschap. 

Nee, Ferrari hervond haar vorm pas in 1974 met behulp van de legendarische coureur Niki Lauda. Ferrari werd maar liefst 4 seizoenen achter elkaar kampioen in het constructeurskampioenschap en Lauda werd zelf ook meerdere malen wereldkampioen. Ook 1979 was een succesjaar: Jody Scheckter werd kampioen en Ferrari eindigde bovenaan in het constructeurskampioenschap. 

Teleurstellende jaren

Deze successen mochten helaas niet duren. In de jaren 80 won Ferrari ‘slechts’ twee keer het kampioenschap en in de eerste helft won het Italiaanse team zelfs helemaal niets. Alleen in 1990 kwamen de renstal en coureur Alain Prost dichtbij, maar vanwege een ongeluk tijdens de Grand Prix van Japan was het de Braziliaan Ayrton Senna die er met de overwinning in het kampioenschap vandoor ging. 

Soevereine Schumacher

Hier kwam verandering in toen de Duitser Michael Schumacher, vader van Mick Schumacher, in 1996 tekende bij Ferrari. In 1996 en 1997 won het team nog geen prijzen, maar het was duidelijk dat het zich razendsnel ontwikkelde. In 1988 waren Schumacher en Ferrari, evenals het jaar daarvoor, akelig dicht bij het wereldkampioenschap, maar wederom moest het  team McLaren voor zich dulden. Uiteindelijk moest men tot het seizoen van 2000 geduld hebben – pas toen behaalde Michael Schumacher zijn eerste wereldtitel voor Ferrari

De periode die volgde was er eentje van absolute dominantie. In 2001, 2002, 2003 en 2004 waren Ferrari en Schumacher simpelweg te snel voor de concurrentie. Zó snel zelfs dat de FIA in 2003 een nieuw puntensysteem introduceerde in de hoop de sport spannender te maken. Het mocht echter niet baten, want ook in 2003 en 2004 werden Schumacher en Ferrari kampioen. 

Dominantie voorbij

Zo sterk als het team van 2001 tot en met 2004 voor de dag kwam, zo teleurstellend waren de resultaten die volgde. In 2005 waren de resultaten ronduit dramatisch en ook in het seizoen dat volgde waren de resultaten ondermaats. Het volgende seizoen, dat van 2007, ging een stuk beter, mede vanwege het talentvolle coureursduo – namelijk Felipe Massa en Kimi Raikkonen. Raikkonen werd wereldkampioen en Ferrari won voor het eerst in drie jaar het constructeurskampioenschap. 

Dit zou, tot dusver, de laatste keer zijn dat Ferrari zowel de coureurs- als constructeurstitel zou winnen. De resultaten waren met vlagen veelbelovend, maar de afgelopen 10 jaar moesten de Italianen het Duitse Mercedes en Oostenrijkse Red Bull Racing voor zich dulden. Ook viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel, die in 2015 de overstap naar Ferrari maakte, kreeg het niet voor elkaar om met Ferrari kampioen te worden.

Nieuwe generatie

Sinds 2021 rijdt Ferrari met een nieuw coureursduo, namelijk Charles Leclerc en Carlos Sainz Jr. Volgens velen zouden dit wel eens de coureurs kunnen zijn die Ferrari haar eerste kampioenschap in meer dan 15 jaar zouden bezorgen, in het bijzonder de Monegask Charles Leclerc. Of dit daadwerkelijk zo is zal de tijd ons leren.