Experts bezorgd: Ferrari-stijl niet compatibel met Hamilton
Analist Alex Brundle heeft data geanalyseerd die een mogelijke oorzaak onthult: “Hij gebruikt in snelle bochten iets meer remdruk dan Leclerc. Het verstoort de Ferrari overal. Leclerc is gewoon Mr. Measured op de remmen.”
Deze techniek, die Hamilton ook bij Mercedes al toepaste, blijkt problematisch met de huidige Ferrari. “Het is een dodelijke eigenschap om te hebben in een auto,” aldus Brundle. “Vooral als je achterligt, want je zoekt naar tijd en het straft je opnieuw.”
Zorgen nemen toe
Sky Sports-analist Karun Chandhok ziet een zorgwekkende trend. “In Australië zat Lewis 0,16s achter Charles, in Japan werd dat 0,30s, in Bahrein 0,59s en in Saudi-Arabië 0,60s.” Een toenemend verschil terwijl juist het tegenovergestelde verwacht werd tijdens Hamilton’s gewenningsproces.
Hamilton erkent zelf de problemen: “Op dit moment is er geen oplossing. Zo zal het de rest van het jaar zijn. Het wordt pijnlijk.”
Nog steeds hoop
Ondanks de moeilijke start ziet voormalig Formule 1-coureur Ralf Schumacher nog potentie. “China was geen toeval. Het is niet dat hij het niet kan. Hij moet gewoon de omstandigheden en de auto vinden die bij hem passen.”
Komend weekend in Miami, opnieuw een sprintweekend zoals in China, krijgt Hamilton een nieuwe kans om zijn vorm te hervinden. De vraag blijft of hij zijn rijstijl kan aanpassen of dat Ferrari de auto meer naar zijn wensen kan ontwikkelen.
Johnny Herbert waarschuwt dat 2026 Hamilton’s laatste kans zou kunnen zijn op een achtste wereldtitel. “Hij is 40 jaar oud, is hij in zijn prime? Nee. Is die prime voorbij? Ja. Is hij nog steeds heel goed? Ja.”