Fernando Alonso krijgt tijdstraf, maar behoudt podiumplaats na succesvol beroep Aston Martin


De Grand Prix van Saoedi-Arabië van afgelopen weekend was een zeer enerverende race met veel verrassingen en wendingen. Eén van de meest opvallende momenten was de tijdstraf van Fernando Alonso, waardoor hij van de derde naar de vierde plaats kelderde. Maar meer dan drie uur later werd deze straf alsnog ongedaan gemaakt na een succesvol beroep van het team Aston Martin.

Fout bij pitstop

Alonso kreeg de straf opgelegd omdat een van de monteurs tijdens zijn eerdere straf met de achterste krik in contact kwam met de auto. De stewards besloten dat dit een overtreding was en gaven Alonso een tijdstraf van tien seconden. Maar Aston Martin tekende bezwaar aan en overlegde videomateriaal van zeven andere situaties waarin de persoon met de krik de auto aanraakte zonder gevolgen. Op basis hiervan en omdat de interpretatie van de regels blijkbaar niet zo unaniem geaccepteerd was als in eerste instantie gedacht, besloten de stewards de straf weer in te trekken.

Dit betekende dat Alonso zijn podiumplaats terugkreeg, zijn 100e in de motorsport, en dat George Russell teruggezet werd naar de vierde plaats. De FIA gaf de schuld aan “tegenstrijdige precedenten” en beloofde dat de verwarring zou worden aangepakt voor de volgende race in Australië over twee weken.

Startpositie verkeerd

De hele situatie begon echter al bij de start van de race, waar Alonso een tijdstraf van vijf seconden kreeg omdat hij te ver naar links stond. Hij loste deze straf in terwijl de safety car op de baan was en wist zo te voorkomen dat hij een positie verloor. Richting het einde van de race kreeg Mercedes echter via de boordradio te horen dat Alonso mogelijk alsnog de vijf seconden tijdstraf zou krijgen. Dit zorgde voor veel verwarring, want de wedstrijdleiding had op dat moment nog niets openbaar gemaakt. Alonso kreeg hetzelfde bericht van zijn team, waarop hij net genoeg afstand wist te creëren tussen hemzelf en Russell om een gat van vijf seconden te behouden.

Uiteindelijk bleek de straf van Alonso niet te maken te hebben met de vijf seconden tijdstraf, maar met het aanraken van de auto tijdens het wachten op een straf. Dit was echter niet in strijd met de regels voor het “werken” aan de auto, zoals eerst gedacht werd.

Al met al was het een chaotische en verwarrende race, maar het beroep van Aston Martin heeft ervoor gezorgd dat Alonso zijn welverdiende podiumplek heeft behouden. De FIA zal zich in de toekomst moeten beraden op hoe zij de regels beter kunnen handhaven om verdere verwarring te voorkomen.

Bekijk ook eens: