Ferrari

Ferrari zet in op stabielere prestaties met nieuwe F1-bolide, volgens Sainz


Carlos Sainz heeft in de simulator al ervaring opgedaan met de Ferrari Formule 1-auto voor het seizoen 2024. Met deze nieuwe bolide streeft het Italiaanse team naar consistente prestaties over uiteenlopende circuits, in een poging om de grote schommelingen in raceresultaten die het in 2023 ervoer, te elimineren. De Spaanse coureur merkte op dat het aangepaste model zich op een andere manier gedraagt dan de SF-23.

Na een 2023-seizoen dat Ferrari liever snel zal vergeten, waarbij Red Bull Racing met een dominant puntenaantal de titel binnenhaalde en Ferrari zelfs de tweede plaats in het kampioenschap aan Mercedes moest laten, is de druk hoog om betere prestaties te leveren. Ondanks meerdere pole-positions bleek hun bolide, de SF-23, vooral problematisch tijdens races; de slijtage van de banden was hoog en de achterkant van de auto was onstabiel, wat leidde tot een afstelling gericht op veel onderstuur. Vooral Charles Leclerc leek het zwaar te hebben om de auto onder controle te houden.

Veranderingen gevoeld in de simulator

Sainz’s ervaringen in de simulator geven een eerste blik op het potentieel van de nieuwe Ferrari. “Ik denk dat we tot de tests moeten afwachten. Het is heel moeilijk om dat te weten. De auto gedraagt zich anders in de simulator, dat is zeker. Maar het is onmogelijk te voorspellen hoe de auto omgaat met de banden en hoe de race pace eruit ziet, totdat we met 100 kilogram brandstof en gebruikte banden rijden”, vertelde Sainz. Hij wijst erop dat de echte test zal zijn wanneer de auto op het circuit in Bahrein getest wordt, waarbij de focus zal liggen op het toevoegen van prestaties en het verbeteren van de auto in de windtunnel.

Consistentie als sleutel tot succes

Het vinden van de juiste balans tussen de sterke punten van de auto en een grotere consistentie is waar Ferrari zich op moet richten, aldus Sainz. Hij benadrukt dat hoewel de auto duidelijke sterke punten heeft – zoals topsnelheid, remvermogen en snelheid in langzame bochten – het team mogelijk bereid moet zijn om enkele van deze voordelen op te geven om dichter bij de dominantie van Red Bull te komen. De aanpak voor 2024 zal vooral gericht zijn op het vermijden van de prestatieschommelingen die het afgelopen seizoen kenmerkten.

“We zijn erachter gekomen en nu zetten we de auto op de baan en proberen we ieder weekend te maximaliseren. Ik denk dat we dat nu veel beter doen”, stelt Sainz vast. Hiermee geeft hij aan dat Ferrari de weg naar verbetering al heeft ingeslagen en zich bewust is van de aspecten die het moet aanpakken om een competitievere auto te ontwikkelen voor de toekomst.

Tussen de regels door is te lezen dat Ferrari en Sainz optimistisch zijn maar tegelijkertijd ook realistisch. Het is duidelijk dat het team uit Maranello met man en macht werkt aan een ommekeer. De verwachtingen zijn hooggespannen, maar de daadwerkelijke beproeving van de nieuwe Formule 1-bolide zal pas bij de pre-seizoen testen plaatsvinden. De ogen zijn nu al gevestigd op Bahrein, waar het team hoopt aan te tonen dat het in staat is om de strijd aan te gaan met de absolute top. Met een combinatie van nieuwe inzichten uit de simulator en strategisch denken richting de toekomst, bereidt Ferrari zich voor op een seizoen waarin het wil terugkeren als een geduchte concurrent in de koningsklasse van de autosport.

Bekijk ook: