George Russell, coureur voor Mercedes in de Formule 1, heeft onthuld dat zowel hij als Lewis Hamilton achter het concept van de W14 stonden toen de ontwikkeling begon. Dit komt naar voren na opmerkingen van Hamilton dat hij al bij de eerste testrit wist dat de auto niet competitief zou zijn. Russell sprak hierover tijdens de F1 Grote Prijs van Saudi-Arabië.
Mercedes worstelt met de W14
Russell legt uit dat zowel hij als Hamilton het eens waren met de richting die de ontwikkeling van de W14 opging. “We waren ons bewust van het concept, Lewis en ik. We geloofden dat dit de juiste richting was,” aldus Russell.
Het team heeft echter duidelijk iets over het hoofd gezien tijdens de wintermaanden. Russell zegt dat het team hard werkt om het probleem op te lossen.
Toto Wolff erkent fouten
Teameigenaar Toto Wolff gaf voorafgaand aan de eerste race van 2023 toe dat het concept van de W14 volledig heroverwogen moet worden. Hoewel er enkele kleine upgrades naar Jeddah worden gebracht, verwacht Mercedes niet te kunnen concurreren met Red Bull.
Geen schuld, maar samenwerking
Russell geeft aan dat er binnen Mercedes geen beschuldigende vingers worden gewezen. “De gesprekken die zijn gevoerd, veel mensen erkennen dat deze beslissingen niet de juiste waren. Maar niemand wijst met de vinger of geeft anderen de schuld voor beslissingen die zijn genomen met de beste bedoelingen en de informatie die we hadden.”
Volgens Russell is het ontwikkelen van een autoconcept een groepsinspanning. “Het gaat nooit om één persoon die de richting bepaalt. Je hebt waarschijnlijk zes senior technische mensen die samenwerken, met iedereen onder hen, de kennis van de coureurs en het werk dat we in de simulator hebben gedaan. Die beslissingen worden door iedereen goedgekeurd.”
Veranderingen voor de W14
Over de grote veranderingen die Mercedes van plan is te maken aan de W14 om deze terug te brengen naar de kop van het veld, is momenteel weinig bekend. “We zijn er vrij zeker van welke richting we op moeten,” benadrukt Russell.
Hij geeft toe dat er nooit 100% zekerheid is, omdat het team dacht dat ze op de goede weg waren na de Grand Prix van Brazilië. “Er is iets veranderd in de winter. De FIA heeft de regels voor de vloer aangepast. We hebben dat waarschijnlijk niet op dezelfde manier aangepakt als andere teams en zijn niet waar we willen zijn.”
Russell benadrukt dat het veranderen van een autoconcept risico’s met zich meebrengt, maar het team heeft genoeg kennis en informatie om te concluderen dat de doelen die ze tijdens de winter hadden gesteld, niet de juiste waren. “We moeten zo snel mogelijk van koers veranderen. Die beslissingen zijn al genomen en we zijn er waarschijnlijk vanaf afgelopen dinsag al mee aan de slag.”
Mercedes werkt aan verbeteringen
Het team is vastberaden om de problemen aan te pakken en zo snel mogelijk verbeteringen door te voeren. Russell benadrukt dat de stappen om deze veranderingen te realiseren al in gang zijn gezet. “Vanaf vorige week dinsdag zijn we al begonnen met het werken aan de nieuwe richting,” zegt hij.
De coureur blijft optimistisch over de toekomst en gelooft dat het team in staat zal zijn om de achterstand op Red Bull en andere concurrenten te verkleinen. Het is echter nog onduidelijk hoe lang het zal duren voordat Mercedes weer meedoet om de overwinningen.
Samenwerking tussen coureurs en team
De samenwerking tussen de coureurs en het team is van cruciaal belang om te begrijpen wat er mis is gegaan en hoe dit kan worden verholpen. Russell benadrukt het belang van de input van zowel hemzelf als Hamilton en het hele Mercedes-team bij het nemen van beslissingen over de ontwikkeling van de W14.
De Grote Prijs van Saudi-Arabië zal ongetwijfeld een uitdaging zijn voor Mercedes, maar het team en de coureurs blijven vastberaden om de problemen op te lossen en terug te keren naar de top van de Formule 1. Met de juiste aanpak en samenwerking kan Mercedes hopelijk binnenkort weer strijden voor de overwinningen en kampioenschappen waar ze bekend om staan.