Tijdens de sprintwedstrijd op zaterdagochtend van de Formule 1 Grand Prix in Miami, leidde een gedurfde manoeuvre van Lewis Hamilton in de eerste bocht tot een reeks van botsingen. De coureur van Mercedes, uitgerust met de F1 W15, koos het binnenste pad, wat een kettingreactie van gebeurtenissen veroorzaakte. Fernando Alonso probeerde ruimte te laten aan zijn buitenkant, raakte daarbij Lance Stroll, en werd vervolgens door Hamilton geraakt waardoor hij opnieuw in zijn teamgenoot bij Aston Martin reed. Dit resulteerde in een spin voor McLaren’s Lando Norris, die zijn race moest staken.
De nasleep van het incident
Stroll moest de race ook opgeven door opgelopen schade en Alonso moest een pitstop maken voor nieuwe banden na een lekke band. Hamilton kon echter zonder problemen verder rijden en eindigde als achtste, hoewel hij door een snelheidsovertreding in de pitlane buiten de punten viel.
Na de race uitte Alonso kritiek en suggereerde dat Hamilton niet gestraft werd vanwege zijn nationaliteit, een verwijzing naar eigen bestraffingen in Australië en China, waar hij meende onschuldig te zijn.
De verklaring van de FIA
De stewards van de FIA besloten geen actie te ondernemen, vooral omdat het lastig was vast te stellen dat één coureur “overwegend of geheel” schuldig was aan het ontstaan van de incidenten. In een verklaring legden zij uit dat er vanuit het videobewijs minstens drie botsingen zichtbaar waren, te beginnen tussen de auto’s van Alonso (14) en Stroll (18), gevolgd door een botsing tussen Hamilton (44) en Alonso, en ten slotte tussen Stroll en Norris (4).
“Hoewel het voor ons leek dat de incidenten begonnen met auto’s 14 en 18, droeg de plotselinge en snelle intrede van auto 44 bij aan de verschillende botsingen. We konden echter niet één of meer coureurs identificeren die geheel of overwegend de schuld droegen voor de diverse aanvaringen of een ervan,” verklaarden de stewards.
Ze voegden eraan toe dat incidenten in de eerste bocht van de eerste ronde met enige mate van mildheid worden behandeld in vergelijking met botsingen die later in de race plaatsvinden.
“Ook met in gedachten dat dit in bocht 1 van ronde 1 was waar meer ruimte wordt gegeven aan coureurs voor incidenten, hebben we geen verdere actie ondernomen,” concludeerden zij.