De Formule 1 is een sport die niet alleen draait om snelheid en technologie, maar ook om veiligheid. Dit werd opnieuw benadrukt tijdens de GP van Australië, waar het gebruik van rode vlaggen en safety cars centraal stonden. Mercedes-teambaas Toto Wolff riep op tot meer duidelijkheid over de regels voor rode vlag-situaties in de Formule 1, nadat hij had toegegeven dat Mercedes door beide situaties werd verrast bij de GP van Australië.
Wedstrijdleiding kreeg te maken met veel incidenten
Tijdens de race kreeg de wedstrijdleiding te maken met meerdere situaties waarbij een onderbreking van de race noodzakelijk was. Wolff vindt dat er meer duidelijkheid moet komen over welke ingreep hoort bij welke situatie. “Herstarts hebben een geweldige entertainmentfactor, maar we moeten richting de toekomst goed begrijpen wanneer er een rode vlag komt en wanneer het een safety car of een VSC is. Voor die incidenten in Australië had je een van beide kunnen toepassen.”
Rode vlaggen worden steeds vaker gebruikt in de Formule 1 sinds de teams de wens uitspraken races onder een groene vlag worden af te werken. Dit leidde bijvoorbeeld tot een sprint over twee ronden tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan in 2021 (na een crash van de leidende Max Verstappen). Lewis Hamilton verremde zich toen en gaf de zege uit handen, aan Sergio Perez.
Wolff zegt dat hij fan is van de herstartprocedure, die door de wedstrijdleiding kan worden ingezet, maar vindt dat het toegenomen gebruik ervan betekent dat er duidelijkheid moet komen over de manier waarop de FIA ze gebruikt. “Ik denk dat herstarts mega zijn. Maar als ze als een verrassing komen en je snapt ze niet echt, dan misschien niet zo. Ik ben over het algemeen voorstander van het zorgen voor geweldig entertainment, maar het regelboek van de sport is het belangrijkste DNA en laten we dan alles definiëren; wat is een VSC, wat is een safety car en wat is de rode vlag.”
Onderbrekingen waren prima
Hoewel er discussies waren over de vele rode vlaggen in Melbourne, kan Wolff prima leven met de onderbrekingen. De Oostenrijker ziet ook dat er een strijd gaande is tussen de amusementswaarde en de sport zelf, maar vindt het voorlopig nog in balans staan. “Ik denk dat waarom de Formule 1 zo succesvol is, is omdat het sport is en we het reglement volgen en dat geeft geweldig entertainment. Zolang het duidelijk is hoe dit wordt geïnterpreteerd, vind ik het prima”, aldus Wolff vooral wijzend naar de duidelijkheid. Volgens de Oostenrijker staat of valt alles met een goede uitleg: “Zoals ik al eerder zei, of je nu een VSC of safety car afroept of een rode vlag, zolang we het begrijpen en dat ons in staat stelt een beetje te plannen met dezelfde regels voor iedereen, is dat oké.”
Na de race zijn er een aantal vergelijkingen gemaakt met de titelontknoping eind 2021 in Abu Dhabi, maar Wolff wil dat nu voor eens en altijd laten rusten. “Laten we daar niet heen gaan. We moeten gewoon definiëren wat het is (wat een rode vlag nodig maakt). Ik denk dat herstarts mega zijn. Als ze als een verrassing komen en je kunt het niet echt begrijpen, dan misschien niet, maar ik ben over het algemeen voorstander van geweldig entertainment. Maar (combineer) het regelboek van de sport en het belangrijkste DNA en laten we helemaal definiëren wat een VSC is, wat een safety car is en wat een rode vlag is”, aldus Wolff.
Duidelijkheid van groot belang
In de Formule 1 draait alles om precisie, snelheid en veiligheid. Het is van groot belang dat er duidelijkheid is over de regels voor rode vlag-situaties, zodat iedereen weet waar hij aan toe is. Wolff roept daarom op tot meer duidelijkheid over welke ingreep hoort bij welke situatie en vindt dat het regelboek van de sport het belangrijkste DNA is. Zo kan er gezorgd worden voor geweldig entertainment, zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid en de sport zelf.