Charles Leclerc van Ferrari heeft voor opschudding gezorgd door voorafgaand aan de Grand Prix van Saudi-Arabië meerdere motoronderdelen te vervangen. De Monegaskische coureur krijgt al een gridstraf van tien startplaatsen vanwege het gebruik van zijn derde control electronics-eenheid van het seizoen. Daarnaast heeft hij er ook voor gekozen om een nieuwe MGU-H en verbrandingsmotor (ICE) te monteren. Het is nog onduidelijk of dit te wijten is aan schade opgelopen tijdens eerdere races of een strategische beslissing is om de prestaties te optimaliseren.
Ferrari
Ook Leclerc’s teamgenoot, Carlos Sainz, zal rijden met zijn tweede ICE, maar hij blijft binnen het toegestane aantal motorvervangingen en krijgt geen gridstraf. Ondertussen zal McLaren’s Lando Norris een nieuwe turbo en MGU-H gebruiken naast zijn tweede ICE.
Red Bull Racing
Sergio Perez van Red Bull Racing krijgt geen gridstraf, maar zal ook verschillende nieuwe motoronderdelen gebruiken in Saudi-Arabië. De Mexicaanse coureur zal zijn tweede control electronics en batterij gebruiken in de tweede Grand Prix van het seizoen.
Hoewel Leclerc heeft besloten meerdere motoronderdelen te vervangen, is het nog maar de vraag of dit hem een significant prestatievoordeel zal opleveren of gewoon de betrouwbaarheid zal garanderen. Met het snelle Jeddah Corniche Circuit met meerdere lange rechte stukken, is vermogen een belangrijk element tijdens het raceweekend.

Hoe verder?
Naarmate het Formule 1-seizoen van 2023 verder verhit raakt, is elk team en elke coureur op zoek naar dat extra voordeel. Met de strijd in het middenveld net zo competitief als altijd en zowel Mercedes als Red Bull die vechten om de suprematie aan de top van het veld, kan elke gemaakte beslissing cruciaal zijn in de strijd om het kampioenschap. Met de Grand Prix van Saudi-Arabië die dit weekend zal plaatsvinden, zullen alle ogen gericht zijn op de prestaties van deze nieuwe motorcomponenten en de impact die ze hebben op de race, inclusief de gridstraffen voor Leclerc en Sainz.