Verrassende onthulling: McLaren testte al stiekem in Imola
Terwijl concurrenten speculeren over de impact van nieuwe FIA-voorvleugelregels, onthult McLaren nu dat ze de aangescherpte regels al tijdens de GP van Imola hebben getest. Lando Norris reed toen al met een verstevigde voorvleugel die voldoet aan de nieuwe eisen die dit weekend in Barcelona ingaan. Het effect op de prestaties blijkt verwaarloosbaar te zijn.
Nieuwe regels vanaf Barcelona
De FIA heeft besloten strengere tests in te voeren voor de flexibiliteit van voorvleugels. Vanaf de GP van Spanje mag de verticale vervorming van de voorvleugel bij symmetrische belasting nog maar 10 mm bedragen in plaats van 15 mm. Bij enkelzijdige belasting daalt de toegestane vervorming van 20 mm naar 15 mm.
Ook voor het flapgedeelte gelden nu strengere normen. De toegestane vervorming gaat daar van 5 mm naar 3 mm onder een belasting van 6 kg.
McLaren weerlegt speculaties
“Het zou kunnen lijken alsof die richtlijn ervoor zorgt dat het veld dichter bij elkaar komt, maar dat is een onjuiste aanname,” verklaart teambaas Andrea Stella. “We hebben deze voorvleugel eerder al getest met Lando in Imola en zagen toen een verwaarloosbaar effect op de prestaties, geheel in lijn met onze simulaties.”
Ferrari-teambaas Fred Vasseur noemde de strengere regels eerder nog “game-changing”. Veel teams vermoedden dat McLaren het meest profiteerde van flexibele voorvleugels.
Structurele wijziging
Opvallend is dat McLaren de wijziging niet op het officiële FIA-document hoefde te vermelden. De verstevigde koolstofvezelstructuur betreft namelijk een structurele en geen aerodynamische aanpassing – de vorm blijft immers gelijk.
McLaren blijft wel voorzichtig over hun kansen in Barcelona. Stella verwacht dat de concurrentie daar dichter bij elkaar zal zitten. “Dit is een circuit met eigenschappen die onze concurrenten goed kunnen liggen. We verwachten een race die meer lijkt op Imola en Suzuka.”
De testresultaten uit Imola suggereren dat McLaren’s succes dit seizoen niet door één enkele factor komt, maar door een reeks technische verbeteringen die samen zorgen voor de toegenomen snelheid en betere bandenslijtage.