In de 2023 zagen we dat het team van Aston Martin een zeer sterk begin had. Na Red Bull was het Britse team de beste. In de eerste 6 races van het seizoen stond vedette Fernando Alonso maar liefst 5 keer op het podium. De tweede seizoenshelft zakte het team een beetje door het eis, maar dit houdt niet in dat het team niet aan het verbeteren is. De constante verbetering is zichtbaar bij het zeer jonge F1 team.
Zeer jong team met goede prestaties
In 2021 werd het team van Racing Point, voorheen bekend als Racing Point Force India, omgedoopt tot Aston Martin Racing. Vader van Lance Stroll en tevens multimiljardair Lawrence Stroll kocht aandelen in Aston Martin en begon aan het Formule 1 avontuur.
Het eerste jaar was veel dalen, maar ook een paar pieken
Een jong Formule 1 team moet natuurlijk het hoofd boven water zien te houden. Vanaf het begin maakt Aston Martin gebruik van Mercedes motoren. Deze waren betrouwbaar en over het algemeen ook snel.
Het debuutjaar begon niet heel best. Zowel Sebastian Vettel, als Lance Stroll eindigden niet op hele goed plekken. Toch was het in het debuutseizoen van Aston Martin dat het eerste podium gepakt werd. In Azerbeidzjan pakte Sebastian Vettel de tweede plek.
2022 op papier niet heel best
Het tweede seizoen van dit piepjonge team was er niet eentje om over naar huis te schrijven. Dit jaar werden er geen podiums gepakt en regelmatig eindigde zowel Lance Stroll als Sebastian Vettel buiten de top 10.
Sebastian Vettel zat op dit moment al in de herfst van zijn carrière en Lance Stroll staat er niet om bekend om consistent te presteren. De ene keer dan piekt hij boven zijn kunnen, maar de andere keer vliegt hij er weer op een knullige wij af. Aan het einde van 2022 ging Vettel met pensioen en werd tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso aangetrokken.
Harde werk van 2022 loont in 2023
Het seizoen 2022 werd al gauw opgegeven en men richtte de pijlen op 2023. Door 2022 snel op te geven had het team veel tijd om een goede auto voor 2023 te ontwikkelen. Bij het ontwerpen van deze auto heeft men heel goed gekeken bij de Red Bull. Die in 2022 dominant naar beide wereldtitels reed.
2023 gaf een bliksemstart. Na Red Bull was Aston Martin best of the Rest met Fernando Alonso regelmatig op het podium. Lance Stroll presteerde de eerste seizoenshelft met pieken en dalen. De ene keer werd hij 4, de andere keer werd hij 12.
Tweede seizoenshelft 2023 zakt men door het ijs
Bij Aston Martin heeft men de ontwikkelingsslag van Ferrari, Mercedes en McLaren niet bij kunnen benen. Het team zakte door het ijs en wordt ingehaald door deze 3 teams. Toch, richting het einde van het seizoen weet het team weer bij te komen. Fernando Alonso pakt in Brazilië nog een prachtige derde plek.
Stijgende lijn wil men doorzetten
Deze stijgende lijn probeert men door te zetten. De eerste twee races van 2024 lijkt het team nog niet helemaal lekker uit de verf te komen. Fernando Alonso wordt respectievelijk 9 en 5. Toch weet men bij Aston Martin dat er een stijgende lijn is, weliswaar met pieken en dalen.
Lawrence Stroll heeft een goed team aan engineers en andere vakmensen om zich heen verzameld. Samen met een vedette als Alonso geeft dit hoop voor de toekomst. Aston-Martin is een jong team, maar heeft laten zien dat het echt wat kan. Vanaf 2026 gaat het team rijden met Honda motoren. Wat dit gaat brengen, dat zullen we pas in 2026 zien.