Hamilton openhartig over Ferrari strategie: Ik wil niet op het punt komen dat ik jullie negeer

Lewis Hamilton heeft zijn zorgen geuit over de strategie die Ferrari hanteerde tijdens de Grand Prix van Oostenrijk. De zevenvoudig wereldkampioen wil niet langer dezelfde strategie volgen als zijn teamgenoot Charles Leclerc en heeft dit besproken met het team. Hamilton wil voorkomen dat hij op een punt komt waarop hij teamorders negeert. De Brit benadrukt dat hij bij Ferrari is om te vechten voor elke positieverbetering, niet om genoegen te nemen met een vierde plaats.

Ferrari

Strategie meningsverschil in Oostenrijk

Tijdens de race op de Red Bull Ring reden Hamilton en Leclerc lange tijd op de posities 3 en 4, terwijl de McLarens vooraan wegliepen. Beide Ferrari-coureurs begonnen op medium banden en wisselden bij hun eerste stop naar de harde compound. Bij de tweede pitstop wilde Hamilton echter een andere strategie dan zijn teamgenoot.

“Mijn banden zijn oké. Kan ik langer doorrijden? Hoeveel ronden zijn er nog over?”, vroeg Hamilton aan zijn race-engineer Riccardo Adami. Het antwoord was duidelijk: “Box, box.” Hamilton volgde de instructie op, maar was achteraf niet tevreden met deze beslissing.

De Brit legde later uit: “Ik zou voor medium-medium-hard hebben gekozen, zodat ik aan het einde op een andere strategie zat. Ik wil nooit hetzelfde doen als mijn teamgenoot.”

Communicatie verbeteren

Hamilton heeft zijn strategie zorgen aangekaart bij Ferrari. “Zelfs een uur geleden heb ik het ter sprake gebracht. Ik heb het ook na de race genoemd en we hebben tijd gehad om erover na te denken,” vertelde Hamilton aan de media op Silverstone.

“Ik denk dat het team vooral wilde zorgen dat ze de derde en vierde plaats veiligstelden, wat prima is. Maar ik zei: ‘Kijk, ik ben hier niet om als vierde te starten en als vierde te finishen. Ik race voor elk klein beetje dat we kunnen winnen’.”

De Brit benadrukt dat de situatie in Oostenrijk een gemiste kans was. “In die laatste stint stonden we niet onder druk van de auto’s achter ons. Ze zeiden: ‘Ja, Charles zou je tegen het einde hebben ingehaald.’ Maar ik zei: ‘Er had een Safety Car kunnen komen, en op dat moment was er geen risico in het nemen van de gok.'”

Samenwerking opbouwen

“Wat we doen is werken aan onze communicatie,” voegde Hamilton toe. “We leren elkaar nog kennen, hoe we graag opereren. En dat wordt begrepen.”

Ferrari introduceerde in Oostenrijk een upgrade pakket met onder andere een aangepaste vloer. Hamilton is positief over deze ontwikkeling: “Ik denk dat we een stap hebben gezet. We hopen echt dat dit doorzet. Ik denk dat we nog steeds meer uit deze auto moeten halen. Er zijn nog enkele problemen die we proberen op te lossen, zowel op korte als op lange termijn.”

Focus op Silverstone

Hamilton en Ferrari kunnen snel de pagina omslaan na de Grand Prix van Oostenrijk. Ze zijn donderdag aangekomen op Silverstone voor het Britse Grand Prix weekend. De Brit staat voor een opmerkelijke uitdaging: hij zal proberen een reeks van 13 races zonder podiumplaats te doorbreken, wat gelijk staat aan zijn langste podiumloze reeks ooit.

Gevraagd of hij hier veel mee bezig is, antwoordde Hamilton: “Ik kijk niet echt naar die statistieken, dus het is niet iets dat me beïnvloedt of waar ik over nadenk. Natuurlijk zou het geweldig zijn om dat hier te kunnen veranderen. Dus daar werken we naartoe.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *