Marko overtuigd: Verstappen had Grand Prix gewonnen zonder onterechte tijdstraf
De Grand Prix van Saudi-Arabië kende afgelopen weekend een controversieel moment toen Max Verstappen een tijdstraf van vijf seconden kreeg na een incident met Oscar Piastri in de eerste bocht. Volgens Red Bull-adviseur Helmut Marko was deze straf onterecht en kostte het Verstappen de overwinning. De Nederlander moest uiteindelijk genoegen nemen met de tweede plaats, achter Piastri die zijn eerste Grand Prix-zege vierde.
De controverse in bocht één
Het incident vond plaats direct na de start toen Verstappen en Piastri zij aan zij de eerste bochtencombinatie in reden. De McLaren-coureur kwam goed weg en nam de leiding, maar Verstappen remde later en kwam naast hem te rijden. Bij het uitkomen van de chicane sneed Verstappen het tweede deel af en kwam zo voor Piastri terecht.
De wedstrijdleiding oordeelde dat Verstappen hiermee een blijvend voordeel behaalde door buiten de baan te gaan en legde hem een tijdstraf van vijf seconden op. Deze straf moest hij uitzitten tijdens zijn pitstop, waardoor hij de leiding verloor aan Piastri.
“Het was gewoon een race-incident,” stelt Marko. “Als je de Formule 2 hebt gekeken, dan heb je gezien dat hetzelfde daar drie à vier keer is gebeurd. Alleen Browning kreeg er een waarschuwing voor, maar niemand een tijdstraf van vijf seconden.”
De 81-jarige Oostenrijker benadrukt dat het ook nog eens in de eerste bocht van de race gebeurde. “In mijn optiek was het een race-incident. Waar had Max dan heen gemoeten?”
Red Bull koos bewust om positie te behouden
Een interessant aspect van het incident is dat Red Bull bewust koos om de positie niet terug te geven aan Piastri. Het team had ervoor kunnen kiezen om Verstappen opdracht te geven de positie af te staan om een mogelijke straf te voorkomen.
“Inhalen was nagenoeg onmogelijk, dus wij zagen meer kansen met de pitstops en in het verkeer,” legt Marko uit. “Dat hebben we allemaal in overweging genomen en volgens ons hadden we meer kans als we de plek zouden behouden.”
Ook teambaas Christian Horner kwam in zijn mediasessie met bewijs om aan te tonen dat Verstappen bij de apex voor Piastri zat en daarom recht had op ruimte. Hij had zelfs foto’s uitgeprint om zijn punt te maken bij de FIA.
Verrassend goede race pace
Ondanks de teleurstelling over de straf was Red Bull aangenaam verrast door de race pace van de RB21. Verstappen had vooraf verwacht dat zijn race tempo aanzienlijk minder zou zijn dan uiteindelijk bleek.
“Max had de snelheid en onze banden bleven ook heel erg goed, we hadden bijna geen bandenslijtage,” verklaart Marko. “Ja, anders had hij deze race gewoon gewonnen. Dat is wel duidelijk.”
Verstappen was na de eerste stint in staat om een gat van drie seconden te slaan naar Piastri, die al vroeg problemen met zijn banden meldde. Na de pitstops, waarin Verstappen zijn tijdstraf moest uitzitten, kwam hij ongeveer 3,5 seconden achter de McLaren-coureur terug op de baan.
Verstappen kiest voor zwijgen
Opvallend was dat Verstappen na afloop van de race nauwelijks reageerde op het incident en de straf. In zijn media-optredens zei hij vrijwel niets om te voorkomen dat hij tegen een extra straf aan zou lopen.
“Ik praat liever niet te veel omdat woorden soms verdraaid kunnen worden of mensen het op een andere manier interpreteren,” verklaarde Verstappen. “Het is eerlijk gezegd beter om niet te veel te zeggen. Dat is wat ik probeer te doen.”
Hij voegde toe: “Het is de wereld waarin we leven. Je kunt je mening niet delen omdat het blijkbaar niet gewaardeerd wordt, of mensen kunnen niet omgaan met de volledige waarheid.”
McLaren profiteert optimaal
Terwijl Red Bull teleurgesteld was met de uitkomst, kon McLaren juist vieren. Piastri pakte zijn eerste Grand Prix-overwinning door Verstappens straf optimaal te benutten.
De Australiër reed een gecontroleerde race en hield Verstappen op voldoende afstand na de pitstops. Hij gaf toe dat het spannender was dan hij had gewild: “Ik kon de situatie redelijk goed controleren, maar het was krapper dan ik ideaal had gevonden.”
In de slotfase liet Piastri zien dat hij nog wat over had door op zijn laatste ronde 0,7 seconden van zijn vorige rondetijd af te halen, wat illustreert dat hij met een marge reed.
Door deze overwinning neemt Piastri nu ook de leiding in het wereldkampioenschap over van zijn teamgenoot Lando Norris, die vanaf de tiende positie naar de vierde plaats reed na een crash in de kwalificatie.