Marko realistisch over kansen Red Bull: McLaren blijft referentiepunt

De vrijdag in Imola heeft pijnlijk duidelijk gemaakt dat Red Bull Racing ondanks nieuwe upgrades nog steeds een flinke achterstand heeft op McLaren. Adviseur Helmut Marko ziet dat de papaja-kleurige bolides in beide vrije trainingen domineerden, terwijl Max Verstappen niet verder kwam dan de vijfde positie. De Oostenrijker erkent dat de verbeteringen aan de RB21 vooralsnog onvoldoende zijn om de kloof te dichten.

Red Bull Content Pool

Vier tienden achterstand op kort circuit

“Je ziet duidelijk de gebruikelijke overmacht van McLaren,” stelt Marko na afloop van de trainingsdag. “Vier tienden voorsprong is op deze baan heel veel. We kunnen misschien nog details aan de afstelling verbeteren om de auto minder nerveus te maken, maar in principe blijft McLaren gewoon het referentiepunt.”

Oscar Piastri noteerde de snelste tijd op vrijdag, nipt gevolgd door teamgenoot Lando Norris. Het gat naar nummer drie Pierre Gasly bedroeg al ruim twee tienden, terwijl Verstappen als vijfde zo’n vier tienden toegaf.

Upgrades tonen vooruitgang maar bieden geen doorbraak

De recente updates aan de RB21, waaronder aanpassingen aan de vloer, hebben volgens Marko wel vooruitgang opgeleverd. “De veranderingen geven goede indicaties, maar hebben nog niet de doorbraak gebracht die nodig is om het niveau van McLaren te bereiken,” legt hij uit.

Verstappen klaagde in de eerste training over gebrek aan vertrouwen in de achterkant van de wagen. “We hopen dat we met setup-wijzigingen verbetering kunnen brengen,” zegt Marko. “Hij klaagde eerder over onderstuur en dat hebben we tot op zekere hoogte verholpen. We zijn duidelijk sneller in de middensector. Het was een stap in de goede richting.”

McLaren superieur in alle omstandigheden

“Het ergste is dat we in hetzelfde schuitje zitten als Mercedes en Ferrari,” verzucht Marko. “McLaren is gewoon met iedere bandensoort, op ieder circuit en bij iedere temperatuur top. In de race zijn ze een klasse apart.”

De 81-jarige adviseur houdt een kleine slag om de arm wat betreft de long runs. “Het is moeilijk te zeggen of iedereen met dezelfde hoeveelheid brandstof reed. Wij gebruikten onze normale hoeveelheid, maar anderen hadden mogelijk minder aan boord.”

Hoop gevestigd op Barcelona

Ondanks de sombere vooruitzichten voor Imola ziet Marko nog een sprankje hoop voor de toekomst. “Misschien kan Barcelona iets brengen, met de scherpere bochten en het andere karakter van het circuit. Ook gaan daar de strengere regels voor flexibele vleugels in. Al werden dergelijke vermoedens over McLaren in het verleden niet bevestigd.”

Een lichtpuntje voor Red Bull was de prestatie van Yuki Tsunoda, die slechts één tiende langzamer was dan Verstappen. “Het is lang geleden dat iemand zo dicht in de buurt van Max is geweest,” prijst Marko. “Hij doet dat zonder veel ophef en heeft geen moeite met het onrustige rijgedrag van de auto.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *