McLaren’s remsysteem blijkt volledig legaal na FIA-controles

Het innovatieve remsysteem van McLaren is na meerdere controles door de FIA als legaal bestempeld. Na de dominante 1-2 overwinning van het team in Miami vond een uitgebreide inspectie plaats. De concurrentie stelde vragen over de opvallende manier waarop McLaren de bandentemperatuur beter beheerst dan andere teams.

McLaren

Dominantie in Miami leidt tot extra onderzoek

Oscar Piastri en Lando Norris waren tijdens de Grand Prix van Miami ongenaakbaar. Het verschil met de nummer drie, George Russell in de Mercedes, bedroeg maar liefst 37 seconden. Deze dominantie leidde tot verdere vragen over McLaren’s techniek.

De FIA voerde na de race een grondige inspectie uit van het remsysteem, de kanalen en trommels. Er zijn geen problemen gevonden, wat bevestigt dat het ontwerp volledig aan de regels voldoet.

Gerichte technische innovatie

Teambaas Andrea Stella prees zijn engineers na de race: “Dit is een resultaat van zeer gericht technisch werk. We hebben geïnvesteerd in het verbeteren van de interactie met de banden, maar ik had niet verwacht dat het effect zo groot zou zijn als we in deze race hebben gezien.”

McLaren’s voordeel zit in de wijze waarop het team de buitenkant van de achterste remtrommel koelt. Dit helpt voorkomen dat de velg en band te heet worden.

Reacties van concurrenten

Rivaliserende teams hadden thermische beelden verkregen die koude plekken op McLaren’s achterste remtrommels toonden. Red Bull had deze beelden zelfs aan de FIA getoond als onderdeel van een dialoog over de kwestie.

Mercedes-teambaas Toto Wolff verdedigde McLaren: “Het team rond Zak, Andrea, Rob Marshall, dit zijn goede mensen met integriteit. Ik heb er geen twijfel over dat deze mensen binnen de regels blijven. Het is gewoon een goede ontwikkeling, die auto.”

Ook Red Bull-teambaas Christian Horner erkende: “We suggereren niet dat er iets illegaals op de auto zit. McLaren is momenteel de uitblinker. Ze doen duidelijk uitstekend werk in het beheren van temperaturen.”

McLaren CEO Zak Brown, die Red Bull in Miami plaagde met een ’tire water’ flesje, bevestigde dat zijn team niets heeft hoeven aanpassen op verzoek van de FIA.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *