
Foto: Red Bull Content Pool
Mekies verontschuldigt zich na timing blunder met Tsunoda
đź’ Wat vind jij van dit nieuws? Laat je reactie achter en discussieer mee!
📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!
Red Bull heeft de schuld op zich genomen na de uitschakeling van Yuki Tsunoda in de eerste fase van de sprint kwalificatie op het Circuit of the Americas. Teambaas Laurent Mekies bood zijn excuses aan nadat een fout in de planning ervoor zorgde dat de coureur zijn laatste vliegende ronde niet kon starten.
Tsunoda blijft in de garage te lang
De slotfase van SQ1 liep uit op chaos. Meerdere coureurs vochten voor trackpositie en probeerden de lijn te halen voordat de vlag viel. Tsunoda keerde na zijn eerste run terug naar de garage. Hij stond op dat moment op de veertiende plaats. Het team wilde de auto afkoelen in de pitbox, maar de timing bleek te krap.
Tsunoda was een van de vier coureurs die de lijn niet haalden. Ook Ollie Bearman, Esteban Ocon en Gabriel Bortoleto misten hun laatste poging. De Japanse coureur start de sprint op zaterdag vanaf de achttiende positie.
“Het was niet eens close”
Tsunoda maakte zijn frustratie direct duidelijk. “Ik weet niet wat er gebeurde,” zei hij na afloop. “De timing van de garage exit was niet eens close. Iets ging fout en we hadden geen kans meer om een ronde te rijden.”
De coureur benadrukte dat de situatie buiten zijn controle lag. “Het is niet iets dat ik kan beĂŻnvloeden. Het was meer aan hen om de timing te managen. Het is best shocking.”
Mekies neemt verantwoordelijkheid
Teambaas Mekies gaf toe dat Red Bull de verkeerde keuze maakte. “We hebben het verkeerd gedaan,” vertelde hij aan Sky Sports F1. “We bieden onze excuses aan aan Yuki. Het programma was te krap.”
Het team stond voor een keuze. Ze konden Tsunoda op de baan laten om af te koelen, of hem naar binnen halen voor een betere cooldown in de garage. “We dachten dat we tijd hadden om terug te komen naar de garage en weer naar buiten te gaan. Maar dat was alleen mogelijk voor een paar auto’s. We misten de cut. We zijn Yuki een excuus verschuldigd.”
Meerdere factoren speelden mee
De timing was niet de enige factor. Tsunoda’s eerste ronde was ruim een seconde langzamer dan die van teamgenoot Max Verstappen. Dit patroon was al zichtbaar in de vrije training, waar de coureur moeite had met de zachte banden.
Red Bull koos ervoor om Tsunoda terug te laten komen voor brandstof. Dit kostte ongeveer twee minuten en acht seconden. De keuze was deels ingegeven door het risico op uitschakeling op pure snelheid. Toen Tsunoda weer naar buiten ging, stond hij in een lange rij auto’s. Over de boordradio klonk al snel: “Het wordt krap” en “Ik weet niet zeker of we het halen.”
Verstappen pakt pole position
Aan de voorkant van het veld ging het een stuk beter voor Red Bull. Verstappen veroverde de pole position voor de sprint. Hij finishte voor de McLarens van Lando Norris en Oscar Piastri.
“Het was een geweldige prestatie van het team en van Max,” zei Mekies. “We lagen een tiende, anderhalf tiende achter op McLaren in Q1 en Q2. We wisten dat het kantje boord zou zijn.”
Norris zette een sterke ronde neer in Q3. Verstappen hield de McLaren coureur bij voor het grootste deel van de ronde. In de laatste bochten stuurde de Nederlander de auto naar binnen en vond hij het gaatje dat nodig was voor pole.
Concurrentie zit dichtbij
Mekies stelde dat de strijd tussen de topteams zo dicht is dat het aankomt op timing in plaats van pure snelheid. “Het is eerlijk om te zeggen dat nu wie het beste presteert tussen ons, McLaren en Mercedes, genoeg potentie heeft voor pole. Het is goed om een weekend in te gaan zonder te weten wie dat gaat zijn. We zitten allemaal heel dicht bij elkaar.”