Remproblemen kosten Hamilton kostbare seconden in Oostenrijk
Lewis Hamilton heeft tijdens de Grand Prix van Oostenrijk te maken gehad met serieuze remproblemen in zijn Ferrari. Ondanks deze uitdaging wist de zevenvoudig wereldkampioen zijn vierde startplaats vast te houden tot aan de finish. Na afloop van de race gaf Hamilton aan dat hij vanaf de vroege fase van de wedstrijd zijn remmen moest managen, wat hem kostbare tijd kostte ten opzichte van teamgenoot Charles Leclerc, die als derde eindigde.
Sterk gevecht in openingsronde
De race op de Red Bull Ring begon positief voor Hamilton. Hij leverde een indrukwekkend duel met zijn voormalige Mercedes-teamgenoot George Russell in de openingsronde.
“Goede start, een geweldig gevecht met George van bocht 1 tot aan bocht 6,” vertelde Hamilton na de race. “Ik kon de buitenkant vasthouden, wat best gaaf was.”
Na deze veelbelovende start begonnen de problemen zich echter al snel te manifesteren. “Daarna voelde de auto niet slecht aan. Ik kon even volgen, maar toen kreeg ik echt moeite met de balans. We hadden remproblemen.”
Langdurige zoektocht naar oplossing
Hamilton, die na twaalf jaar bij Mercedes met Carbon Industrie-remmen nu moet wennen aan de Brembo-remmen bij Ferrari, maakte duidelijk dat dit een probleem is waar hij actief aan werkt.
“Ik moet deze remmen al vroeg in de race managen, wat zeker tijd kost,” legde de Brit uit. “Dat is iets waar ik echt op aandring om opgelost te krijgen, want het is niet goed. Daarnaast had ik moeite met de balans.”
De Ferrari-coureur eindigde uiteindelijk negen seconden achter teamgenoot Leclerc, wat volgens Hamilton “niet goed genoeg” is. “Ik moet aan mijn race-tempo werken. Dat is essentieel voor mij.”
Ferrari stijgt naar tweede plaats bij constructeurs
Ondanks de uitdagingen was het een productief weekend voor Ferrari. De derde plaats van Leclerc en de vierde plaats van Hamilton bezorgden het team voldoende punten om Mercedes te passeren in het constructeurskampioenschap. Ferrari staat nu tweede met 210 punten, één punt meer dan Mercedes en 48 punten voor op Red Bull, dat naar de derde plaats is gezakt.
McLaren blijft met 417 punten de onbetwiste leider in het kampioenschap na elf races. De overwinning in Oostenrijk ging naar Lando Norris, met Oscar Piastri op de tweede plaats.
Kleine upgrade met positief effect
Ferrari introduceerde in Oostenrijk een nieuwe vloer met aangepaste randen en carrosserieonderdelen. Volgens Hamilton was het effect van de upgrade bescheiden maar merkbaar.
“De upgrade was vrij klein. Ze noemden niet eens een tijdwinst omdat het zo minimaal was,” vertelde hij. “Maar het resultaat van de nieuwe vloer was misschien groter dan verwacht. Dat is echt positief en het is goed om te zien dat het team upgrades brengt die ons vooruit helpen.”
Met zijn resultaat in Oostenrijk blijft Hamilton stevig op de zesde plaats in het rijderskampioenschap staan met 91 punten, 28 punten meer dan de nummer zeven.