Mark Thompson/Getty Images // Getty Images / Red Bull Content Pool

Strategie en long run pace voor GP Brazilië


In de aanloop naar de Grand Prix van Brazilië op het iconische Interlagos circuit, zijn de strategische kaarten al behoorlijk geschud. De Sprint race liet zien dat de bandendegradatie een cruciale factor zou kunnen zijn in het verloop van de Grand Prix. Laten we eens inzoomen op de beschikbare informatie en de mogelijke strategieën.

Race strategieën

De snelle rondetijden die tijdens de race simulaties zijn neergezet, tonen aan dat er diverse strategische opties op tafel liggen. Hierbij een blik op enkele van de strategische mogelijkheden die de teams hebben:

  • Strategie 1: Deze strategie vereist dat coureurs beginnen op de zachte banden en doorgaan tot minstens ronde 17, maar mogelijk tot ronde 23, alvorens over te stappen op de medium banden. Een laatste pitstop tussen ronde 46 en 52 zou de coureurs terugbrengen op de zachte banden voor de laatste stint.
  • Strategie 2: Een andere tweestopstrategie biedt een beetje meer flexibiliteit in het begin door te starten op de medium banden. Hoewel deze strategie iets trager is qua rondetijden, zou het de eerste stint kunnen verlengen tot rond de 26 ronden voordat er gepit wordt voor een nieuwe set banden.
  • Strategie 3: Met de hoge degradatie in gedachten, zou een driestopstrategie, met de eerste pitstop tussen ronde 13 en 18, een alternatief kunnen zijn. Dit zou coureurs in staat stellen om een agressievere race te rijden met meerdere stints op de zachte banden.
  • Strategie 4: Voor teams die het aandurven, is er een eenstopstrategie die zou kunnen werken als ze hun medium banden lang genoeg kunnen laten meegaan, om daarna over te stappen op de harde banden.
StrategieStartbandEerste StopBandTweede StopBandDerde StopBand
1Soft17 – 23Medium46 – 52Soft
2Medium26Medium48 – 54Soft
3Soft13 – 18Medium33 – 40Soft50 – 56Soft
4Medium25 (of later)Hard

Voor de Grand Prix is er 71% kans op een Safety Car, 43% kans op een Virtual Safety Car en 14% kans op een rode vlag. Deze cijfers zijn gebaseerd op de voorgaande races (2015 – 2022).

Pitstop tijdsverlies en weersvoorspellingen

De tijd die verloren gaat tijdens een pitstop kan ook een cruciale factor zijn in de strategische keuzes van de teams. Het gemiddelde tijdsverlies voor een pitstop is ongeveer 21 seconden tijdens groene vlag condities en 11 seconden tijdens SC of VSC situaties.

Hoewel het weer tijdens de Sprint race heet was met baantemperaturen boven de 50°C, wordt er voor de Grand Prix koeler weer voorspeld met een maximale temperatuur van rond de 20°C. Dit kan de bandenslijtage beïnvloeden en mogelijk de strategische opties van de teams veranderen.

Long run pace

De long run pace van de teams, gemeten tijdens de vrije trainingen, belooft een spannende race tussen Red Bull Racing en McLaren, met Mercedes en Ferrari niet ver achter. De kleine verschillen in race simulatie pace tussen de teams kunnen de strategische keuzes en de race dynamiek verder beïnvloeden.

TeamVerschil per ronde
Red Bull+0.00
McLaren+0.14
Mercedes+0.51
Ferrari+0.69
AlphaTauri+0.76
Aston Martin+0.89
Alpine+0.98
Williams+1.26
Haas+1.32
Alfa Romeo+1.47

In het kort

De Grand Prix van Brazilië belooft een tactisch schouwspel te worden met diverse strategische opties voor de teams. De bandenkeuze en het managen van de bandendegradatie, gecombineerd met de weersvoorspellingen en de relatieve race pace van de teams, zullen een spannende race met veel inhaalacties en strategische manoeuvres garanderen. De sleutel tot succes zou wel eens kunnen liggen in het flexibel aanpassen van de strategieën op basis van de veranderende race omstandigheden.

Bekijk ook: