Jared C. Tilton/Getty Images // Getty Images / Red Bull Content Pool

Strategie en long run pace voor GP Mexico


De spanning stijgt in het paddock en op de tribunes als de lichten bijna uitgaan voor de Grand Prix van Mexico. De Mexicaanse Grand Prix staat bekend om de adembenemende starts, de intense strijd en vooral de uitdagende strategieën die de teams moeten bedenken om een podiumplek te bemachtigen. In deze editie lijkt het erop dat niet alleen de snelste auto’s, maar ook de slimste strategieën zullen zorgen voor een spannende race.

Inzichten uit vrije trainingen

Max Verstappen, de ster van Red Bull Racing, heeft tijdens de eerste trainingen aangegeven dat de zaken er beter voorstaan dan hij had verwacht. Echter, aan de hand van de data van de long runs, lijkt het erop dat McLaren, en in het bijzonder Lando Norris, niet zomaar gewonnen geeft. Norris liet een indrukwekkende snelheid zien tijdens de long runs op medium banden, terwijl Verstappen niet veel achterbleef, ook op mediums. De rondetijden laten zien dat de twee coureurs op een gelijkwaardige pace zitten, een ontwikkeling die de race des te spannender maakt.

Daarnaast was de prestatie van Sergio Perez op harde banden ook opmerkelijk. Red Bull lijkt de harde banden iets beter onder controle te hebben dan McLaren, wiens prestatie op harde banden achterbleef bij die op mediums. Dit brengt interessante strategische keuzes met zich mee voor de racestrategie van beide teams.

Mogelijke racestrategieën

De lay-out van het circuit in Mexico City biedt op het eerste gezicht veel inhaalmogelijkheden, vooral vanwege het lange rechte stuk richting de eerste bocht. Maar de hoge altitude en de beperkte luchtdichtheid maken koeling tot een uitdaging. Dit stuurt teams in de richting van een eenstopstrategie. De medium band lijkt hier de juiste balans te bieden tussen grip bij de start en duurzaamheid voor het eerste stint. Teams zullen waarschijnlijk kiezen voor de harde compound voor het tweede deel van de race, tenzij er een duidelijk snelheidsvoordeel is voor de achtervolgende auto’s, dan kan er een vroege pitstop worden gemaakt om positie te winnen.

Alternatieve strategieën

Voor de coureurs in de top 10 kan een agressievere tweestopstrategie interessant zijn, vooral als ze zich in het verkeer bevinden na de start. Een eerste stop rond ronde 17 tot 23 voor harde banden, gevolgd door een tweede stop rond ronde 45 tot 51 voor medium banden kan een optie zijn. Deze strategie vergt echter een goede positie op de baan en voldoende snelheid om na de stops inhaalacties te kunnen maken.

Long run pace

CoureurBandtypeRonde 1Ronde 2Ronde 3Ronde 4Ronde 5Ronde 6Ronde 7Ronde 8Ronde 9Ronde 10Ronde 11Ronde 12Gemiddelde
Lando NorrisMedium1:22.4891:22.5111:22.7331:22.7501:23.4921:22.7071:23.2881:24.2871:23.2791:23.5241:23.0191:23.3391:23.012
Sergio PerezHard1:22.9761:23.0501:23.4651:23.2151:23.2481:25.5111:23.3721:23.1191:24.3921:23.206
Max VerstappenMedium1:23.4171:23.7291:23.5511:23.4081:23.1681:26.7041:23.2901:23.2201:22.9121:22.8831:23.286
Alexander AlbonHard1:22.8111:23.1971:23.2241:23.1711:23.3311:23.6941:23.2521:24.2511:23.366
Lewis HamiltonMedium1:22.6631:22.7491:23.2501:24.0971:23.8711:27.0441:23.4001:24.3091:23.477

In het kort

De GP van Mexico belooft een tactisch steekspel te worden tussen Red Bull en McLaren, met Verstappen en Norris als belangrijke spelers. De keuze van de banden en het bepalen van het juiste moment voor pitstops zullen cruciaal zijn voor het behalen van een podiumplek. Met een mogelijke tweestopstrategie voor sommige coureurs en de uitdagingen van het circuit, staat de fans een spannende en strategisch complexe race te wachten in Mexico City.

Bekijk ook eens: