Naarmate het seizoen 2023 van de Formule 1 zich ontvouwt, lijkt het erop dat de Spaanse Grand Prix een belangrijk keerpunt kan worden voor de teams. Zowel Scuderia Ferrari als Red Bull Racing zijn van plan om belangrijke updates aan hun auto’s te introduceren tijdens deze race.
Updates voor Ferrari
Scuderia Ferrari heeft aangekondigd dat ze meerdere vernieuwingen zullen introduceren na het conservatief evalueren ervan in de atypische Monaco Grand Prix. Onder leiding van teamchef Frederic Vasseur, streeft Ferrari ernaar om bij elke race updates te introduceren in plaats van grote pakketten om de vijf races. Voor de Spaanse Grand Prix worden nieuwe achterveringen, Red Bull-stijl sidepods en een nieuwe vloer verwacht. De ingenieurs in Maranello zijn ervan overtuigd dat deze updates de SF-23-auto consistenter en evenwichtiger zullen maken in de race, met kleine voordelen zelfs in single-lap tempo.
Updates voor Red Bull
Ondertussen heeft Red Bull Racing, die tot nu toe een dominant seizoen 2023 heeft gehad door alle zes races te winnen, ook aangekondigd dat ze updates aan hun RB19-auto zullen introduceren. Motorsportadviseur Helmut Marko van Red Bull vertelde dat het team “iets nieuws gaat proberen in Barcelona”.
Red Bull heeft in 2023 een aanzienlijk voordeel gehad bij de activering van DRS (Drag Reduction System), wat volgens Sky Sport F1’s Karun Chandhok een 10% voordeel oplevert ten opzichte van hun rivalen bij het inzetten van DRS. Dit was het meest zichtbaar in Miami, toen Max Verstappen gemakkelijk Charles Leclerc inhaalde op het lange rechte stuk.
Adrian Newey
De technisch directeur van Red Bull, Adrian Newey, wordt gecrediteerd voor de dominantie van het team sinds 2022. Een belangrijk aspect van de prestaties van Red Bull lijkt de ophanging van hun auto te zijn. Dit aspect van de auto heeft volgens Tom Clarkson van F1 Nation een cruciaal aandachtsgebied gevormd voor Newey. Het gaat allemaal om het handhaven van een zo laag mogelijke rijhoogte, en Red Bull lijkt dit perfect onder de knie te hebben.
Aanpassing aan de baan
Wat betreft de baan zelf, is er een belangrijke verandering voor de Spaanse Grand Prix van dit jaar: de verwijdering van de laatste sectorchicane, die in 2007 werd geïntroduceerd om inhaalmogelijkheden te vergroten. Deze verandering wordt breed ondersteund, omdat veel races in Spanje processioneel zijn geweest. F1-auto’s zullen nu door de snelle dubbele rechterbocht gaan om op het start/finish rechte stuk te komen, wat mogelijk betere inhaalkansen biedt als auto’s dicht kunnen volgen, aangezien de slipstream veel eerder zal worden opgepikt.
Het is echter moeilijk te voorspellen hoe deze updatesen veranderingen de dynamiek van de race zullen beïnvloeden. Zullen ze Ferrari in staat stellen om dichter bij Red Bull te komen, of zal Red Bull hun dominantie voortzetten? Alles wijst erop dat de Spaanse Grand Prix van 2023 een spannende race wordt. Of de updates genoeg zullen zijn om het tij te keren, valt nog te bezien.
Een ding is zeker: de teams zullen alles uit de kast halen om hun rivalen bij te benen. Met de focus op technische verbeteringen en strategieën, belooft de Spaanse Grand Prix van 2023 een race te worden vol adrenaline, inhaalacties en mogelijk ook verrassingen.