De Formule 1 heeft een opvallende wijziging doorgevoerd voor de aankomende Grand Prix van Singapore. In een poging om meer spektakel te creëren, is er een vierde DRS-zone toegevoegd aan het stratencircuit. Deze nieuwe zone bevindt zich tussen bocht 14 en 16. De vraag is of deze aanpassing het gewenste effect zal hebben tijdens de race op zondag.
Logistieke uitdaging
Het F1-circus heeft zojuist een enorme logistieke uitdaging overwonnen. In slechts een paar dagen tijd is alles en iedereen verplaatst van Bakoe naar Singapore, een afstand van ongeveer zevenduizend kilometer. Dit is de eerste keer dat deze twee races direct na elkaar worden verreden.
De Grand Prix van Singapore staat bekend om zijn unieke karakter. Het was de eerste F1-race die ‘s nachts onder kunstlicht werd verreden en biedt altijd een spectaculair visueel schouwspel. Het circuit is een van de bochtigste van het seizoen en kent weinig uitloopzones. Een kleine fout kan hier grote gevolgen hebben.
Circuitwijzigingen en baanoppervlak
Vorig jaar onderging het circuit al enkele wijzigingen om de doorstroming te verbeteren. De lengte is teruggebracht tot 4,940 kilometer, waardoor het aantal ronden is verhoogd naar 62. In de laatste sector is een rechte stuk van 400 meter toegevoegd, wat het aantal bochten heeft teruggebracht van 23 naar 19.
Ook dit jaar zijn er aanpassingen gedaan aan het circuit. Verschillende delen van de baan zijn opnieuw geasfalteerd. Het nieuwe asfalt zou vergelijkbaar moeten zijn met dat van openbare wegen, maar naar verwachting wel gladder. De eerste vrije training zal cruciaal zijn om data te verzamelen over het gedrag van de banden op dit nieuwe oppervlak.
Strategie en bandenkeuze
Pirelli heeft dezelfde compounds gekozen als vorig jaar: C3 als harde band, C4 als medium en C5 als zachte band. Deze keuze is identiek aan die van de afgelopen races in Monza en Bakoe, ondanks de grote verschillen tussen deze circuits.
De eenstopstrategie lijkt de enige logische keuze in Singapore. Dit komt door de lange pit-stop tijd van ongeveer 28 seconden en de moeilijkheid om in te halen op dit circuit. De zachte band wordt meestal alleen in de kwalificatie gebruikt, terwijl de race wordt gereden op de medium en harde compounds. Vorig jaar speelde de C5 echter ook een rol in de race, vooral in de eerste stint.
Uitdagingen voor coureurs en teams
Singapore staat bekend om zijn uitdagende omstandigheden. De hoge luchtvochtigheid, die zelden onder de 70% komt, in combinatie met de kans op zware regenbuien, maakt het een onvoorspelbare race. De bandenslijtage wordt hier vooral veroorzaakt door thermische stress binnen de band, iets wat sterk afhankelijk is van de afstelling en aerodynamische belasting van de auto’s.
Kwalificatie is cruciaal op dit circuit. Negen van de veertien races hier zijn gewonnen vanaf pole position. Sebastian Vettel is momenteel de ‘koning van Singapore’ met vijf overwinningen, maar Lewis Hamilton zou deze titel kunnen overnemen met zijn vier zeges tot nu toe.
Verwachtingen voor de race
Met de toevoeging van de vierde DRS-zone hoopt de FIA meer actie op de baan te creëren. In het verleden zagen we vaak treintjes van auto’s die dicht achter elkaar reden, maar niet konden inhalen door een te klein prestatieverschil.
“We hebben besloten een vierde DRS-zone toe te voegen tussen bochten 14 en 16,” verklaarde een woordvoerder van de FIA. “We hopen hiermee meer inhaalmogelijkheden te creëren en de race spannender te maken voor zowel de coureurs als de fans.”
Of deze aanpassing het gewenste effect zal hebben, zullen we zondag pas zien. De combinatie van de nieuwe DRS-zone, het verse asfalt en de onvoorspelbare weersomstandigheden belooft in ieder geval een interessante Grand Prix van Singapore.