McLaren

Waarom het moeilijk is om de nieuwe McLaren updates in Miami te beoordelen


In een poging om een competitievere auto op de baan te brengen, introduceerde McLaren een aanzienlijke update aan de MCL38 voor de Grand Prix van Miami. Deze update omvatte ingrijpende veranderingen aan diverse aerodynamische elementen met als doel de algehele downforce van de auto te verbeteren.

Norris over de nieuwe updates

Ondanks enkele momenten van snelheid tijdens het raceweekend, werd het volledige potentieel van McLaren niet duidelijk zichtbaar. Lando Norris, die als enige coureur het volledige pakket van de nieuwe componenten gebruikte, had een rommelige ronde tijdens de sprintkwalificatie, waardoor hij als negende eindigde. Vervolgens werd hij in de eerste bocht uit de race geworpen.

Tijdens de kwalificatie van de Grand Prix eindigde Norris als vijfde achter Red Bull en Ferrari. Hij slaagde er niet in om het maximale uit de zachte banden te halen en experimenteerde zelfs even met medium banden. Norris legde uit dat het beheer van de bandentemperaturen gedurende het weekend cruciaal was voor de prestaties, wat het bijna onmogelijk maakte om de verbeteringen door de updates echt te beoordelen.

Circuit niet ideaal voor McLaren’s updates

Daarnaast benadrukte Norris dat de lay-out van het circuit in Miami niet ideaal was voor het testen van de gebieden waar de grootste verbeteringen door de updates verwacht werden. “Het werkt zoals verwacht, maar dit is niet het circuit dat alles zal laten zien,” zei hij.

Norris hoopt dat tijdens toekomstige races op circuits zoals Imola, waar volgens hem meer potentieel van de auto zichtbaar zou moeten zijn, er meer duidelijk zal worden. “Het is een stap in de juiste richting, en het team heeft fantastisch werk geleverd om alles klaar te krijgen.”

Geduld is een schone zaak

Norris verklaarde verder dat het wellicht nog twee of drie races zal duren voordat er een juist oordeel gevormd kan worden over de daadwerkelijke impact van de nieuwe updates van McLaren. “Je kunt dit nooit beoordelen op basis van één sessie en één circuit,” legde hij uit. Volgens Norris is het belangrijk om de resultaten over meerdere races te bekijken om een echt gefundeerd oordeel te vormen.

“We hebben antwoorden dat het werkt, maar om de ware omvang ervan en hoe goed het presteert in alle verschillende gebieden te weten, moet je wachten tot over drie races in plaats van conclusies te trekken uit één race,” concludeerde Norris.

Bekijk ook: