Het team van Alpine was het vijfde team dat zijn auto voor het seizoen van 2024 gepresenteerd heeft. In 2016 kwam Renault, het moederbedrijf van Alpine, terug in de Formule 1, maar tot op de dag van vandaag hebben ze nog niet mee kunnen strijden om de overwinning. Op een enkele uitzondering na. Het Franse team wil stappen zetten. Wordt 2024 het jaar van Alpine?
Renault is geen onbekende
Het merk Renault is zeker geen onbekende in de Formule 1. Zowel als fabrieksteam, maar ook als motorleverancier, is het merk al tientallen jaren een begrip. Toch wil het de laatste jaren niet echt vlotten met het merk. Het merk zoekt weer de vorm zoals het begin jaren 2000 was. In 2005 en 2006 werd het merk met Fernando Alonso tweemaal over wereldkampioen. Kan dit in 2024 weer en wat moet hiervoor veranderen?
De F1 en Renault
In 1977 maakte het merk Renault zijn debuut in de Formule 1. Deze eerste periode in de koningsklasse duurde tot en met 1985. Tijdens deze periode kon Renault niet mee doen met de top, maar slecht presteren deed het ook niet. Op een jaartje met Alain Prost na, hebben er nooit grote namen gereden in deze periode. Desondanks wist Renault in 1981, 1982 en 1983 twee keer tweede en één keer derde te worden bij de constructeurs. Een knappe prestatie.
Vertrek en terugkeer in de Formule 1
In 1985 kwam er voor het eerst een einde aan het Formule 1 avontuur van Renault. Het merk wilde niet door en stopte ermee. Dit betekende niet het definitieve einde. Bijna 2 decennia later, in 2002 keerde het merk terug in de Formule.
Deze terugkomst leidde een periode van grote successen in voor Renault met coureurs als Giancarlo Fisichella, Jarno Trulli en Fernando Alonso werden er regelmatig races gewonnen. Renault begon echt mee te doen met de grote jongens in de Formule 1.
Het grote succes kwam in 2005 toen Fernando Alonso de legendarische reeks van Michael Schumacher bij Ferrari verbrak. Na 5 wereldtitels op rij voor Schumacher en Ferrari, was het in 2005 Renault die aan het langste eind trok. De hegemonie van Ferrari werd doorbroken.
In de jaren erna wist Renault geen potten meer te breken. Het jaar 2010 en 2011 wil het team van Renault heel snel vergeten. Deze twee seizoenen presteerde het team ronduit slecht en het besloot om daarna, voorlopig even te stoppen met het Formule 1 avontuur.
2016 tot en met 2020 luidde het nieuwe avontuur van Renault in. Met coureurs als Carlos Sainz, Daniel Ricciardo en Nico Hulkenberg kwam het team niet verder, dan de middenmoot. In 2020 hield de naam Renault op te bestaan in de Formule 1.
Omgedoopt tot Alpine F1
Vanaf het seizoen 2021 ging het team verder als Alpine F1. Onderdeel van Renault, maar wel een andere naam. De coureurs waren Fernando Alonso en Esteban Ocon. Vanaf dit moment leek Alpine, en dus Renault, de weg naar boven gevonden te hebben. In 2021 en 2022 scoorde het team echt goed. In deze periode wist Ocon zelfs de Grand Prix van Hongarije te winnen.
Het volgende seizoen, 2023 ging het minder goed met Alpine. Na de winterstop waren er twee teams die Alpine voorbij gingen. McLaren had de weg naar boven gevonden en Aston Martin had een auto die erg veel op de Red Bull leek en dat was ook te zien. De eerste seizoenshelft was Aston Martin het tweede team. Uiteindelijk werd Alpine in 2023 slechts 6 bij de constructeurs.
Veel problemen voor Alpine
De reden dat Alpine in 2023 niet lekker scoorde, had veel te maken met de betrouwbaarheid van de auto. Met name de krachtbron was een probleem. Esteban Ocon heeft bewezen en goede coureur te zijn, maar tijdens dit seizoen gebeurde het regelmatig dat hij uitviel met technische problemen.
Dit moet in 2024 anders gaan, maar dit gaat een grote uitdaging worden. De betrouwbaarheid is nog steeds een issue en ook aanzienlijk deel van de technische staf is gaan lopen. Alpine moet dus ook nog het juiste team om de coureurs heen bouwen.
Onzekere toekomst Gasly en Ocon
Ook voor het behoud van hun twee talentvolle coureurs is het belangrijk dat Alpine in een wat rustiger vaarwater komt. Eind 2024 lopen van beide heren de contracten af. Het is dus van groot belang dat Alpine met een competitieve auto op de grid komt in 2024. Als de twee coureurs geen goede auto krijgen, dan is de kans groot dat ze allebei gaan kijken of ze die ergens anders wel kunnen krijgen. Werk aan de winkel dus voor het team van Alpine.