Hoewel het erop leek dat Max Verstappen een makkelijke overwinning zou behalen tijdens de Grand Prix van Emilia-Romagna, zorgde Lando Norris in de laatste ronden nog voor een spannende eindfase. Internationale media volgen dit spektakel met veel aandacht en commentaar.
Gazzetta: controverse en respect bij Ferrari, Verstappen als meesterjager
In Italië kijkt men gemengd terug op het raceweekend. De Gazzetta dello Sport wijst op de passie van de tifosi en de weliswaar verbeterde prestaties van Ferrari, maar resultaten die alsnog achterbleven bij de verwachtingen. Leclerc werd derde en Sainz vijfde, terwijl de updates aan de SF-24 hoop gaven op meer.
Wat betreft Verstappen schrijft de Gazzetta dat hij wederom triomfeerde, ondanks dat zijn Red Bull niet dezelfde dominante indruk maakte als in eerdere races. De Nederlander moest hard werken om Norris af te houden, wat de race in de laatste rondes nog spannend maakte. Maar als een meesterjager wist Verstappen tot het einde zijn prooi te bespelen.
Sky Sports: Norris’ prestatie voedt nieuw vertrouwen
Gedurende het weekend volgde een hevige strijd tussen Red Bull, McLaren en Ferrari. Verstappen verzekerde zich van zijn achtste opeenvolgende pole-position op Imola en evenaarde hiermee Ayrton Senna’s record. Sky Sports benadrukt dat Verstappen voorafgaand aan de race twijfels had over de mogelijkheden van de RB20 in de lange runs, twijfels die verdwenen toen hij Norris bij de start achter zich liet.
Toen er nog twintig ronden te gaan waren, leek de uitkomst vast te staan met Verstappen die bijna 7,7 seconden voorsprong had. Norris maakte daarna echter tijd goed, mede dankzij een track limits-warning voor Verstappen die extra druk opleverde. Uiteindelijk lukte het Norris niet om in te halen, maar volgens Sky Sports versterken dit soort prestaties de verwachting dat McLaren een serieuze concurrent gaat vormen voor Red Bull dit seizoen.
Marca: ontevredenheid over strategie Ferrari
Carlos Sainz begon sterk aan het seizoen, zelfs met winst op Verstappen, maar kon op Imola zijn belofte niet waarmaken. Ondanks een gridstraf voor Piastri, die hem een betere startpositie verschafte, leek Sainz slechts te verdedigen in plaats van aan te vallen. Marca klaagt over de strategie van Ferrari, die Sainz te lang buiten lieten rijden en zo positiesverlies leden. Uiteindelijk bleek McLaren simpelweg te snel.
Bild: onverwachte spanning in de slotfase
Duitsland keek geboeid naar de slotfase van de race, toen Norris verrassend dichterbij kwam. Bild beschrijft hoe Verstappen aanvankelijk snel weg was van de concurrentie en een voorsprong van vijf seconden had opgebouwd. Net toen de overwinning zeker leek, bracht Norris spanning terug in de laatste ronden. Met hartkloppingen bij de Nederlandse kamp, vocht Verstappen uiteindelijk om de McLaren achter zich te houden.
L’Equipe: hoop op boeiende races
In Frankrijk ziet men, naar aanleiding van de gebeurtenissen op Imola, vooruitzichten voor meer spannende races. L’Equipe waardeert vooral hoe Verstappen onder druk bleef presteren en Norris die vasthoudendheid toonde. Ze wijzen echter ook op de lange, weinig enerverende fase van de race. De mogelijke lof gaat uit naar Ferrari, die in kwalificatieronden mogelijk nog magische momenten hebben.
Toen Norris snel de achterstand op Verstappen inhaalde, was er raison d’être om aan een spannendere race te denken, toch lukte het Norris niet om in te halen op het bochtige circuit. L’Équipe benadrukt hiermee welke verbeteringen mogelijk zijn.