Mercedes Benz

Mercedes F1 Team neemt aanzienlijke upgrades mee naar Monaco


De achtvoudige constructeurskampioenen hebben tot nu toe een teleurstellende campagne gehad. Het is geen geheim dat het F1-seizoen 2023 een achtbaanrit is geweest voor Mercedes. Na acht jaar op rij het constructeurskampioenschap te hebben gewonnen, ligt het nu achter Aston Martin. Het is duidelijk dat de nieuwe ontwerptaal van de Duitse racegigant niet heeft geloond.

Updates in Monaco

Echter, volgens een nieuw rapport van motorsport.com, brengt Mercedes enkele broodnodige upgrades naar de Grand Prix van Monaco. Terwijl teams als Ferrari en Aston Martin hebben gekozen om hun upgrades vast te houden na de annulering van de Grand Prix Emilia Romagna, heeft Mercedes een andere benadering gekozen en aanzienlijke veranderingen bevestigd voor de komende race, inclusief aanpassingen aan de side pods, nieuwe carrosserie, een herziene vloer, en een nieuwe voorwielophanging op de W14.

Tijdens de nabespreking na de Grand Prix van Miami gaf Andrew Shovlin, Mercedes’ Trackside Engineering Director, inzicht in de upgrades en legde uit dat deze modificaties een aanzienlijke verandering voor de W14 vertegenwoordigen omdat ze snel realiseerden dat hun auto voor de campagne van 2023 de benodigde competitiviteit miste om mee te dingen voor het kampioenschap.

“We hopen dat het sneller is, we hopen dat het beter is in termen van kwalificatie- en race-tempo. We kijken naar een andere ontwikkelingsrichting, een die ons op de lange termijn een betere kans geeft om te strijden voor raceoverwinningen en wereldkampioenschappen,” zei Shovlin.

Is dit het juiste circuit?

Is Monaco de juiste plek om updates te brengen? Hoewel de upgrades de prestaties van de auto kunnen verbeteren, heeft Monaco altijd grotere risico’s op ongevallen geboden die de nieuwe componenten potentieel kunnen beschadigen. Bovendien zouden de hobbelige lay-out, lage-snelheid bochten, en snel veranderende baanoppervlak het uiterst uitdagend maken om waardevolle data over aerodynamische prestaties te verzamelen.



Ondanks de uitdagingen die het circuit van Monaco presenteert, blijft Mercedes standvastig in hun overtuiging dat de geplande upgrades aanzienlijke prestatieverbeteringen zullen opleveren. Daarnaast zou het teruggaan naar de oudere specificatie auto logistieke uitdagingen hebben opgeleverd, aangezien de herziene W14 al naar Imola was vervoerd voordat de annulering plaatsvon.

Het is belangrijk op te merken dat deze updates slechts de eerste stap vertegenwoordigen in een lang en nauwgezet proces. Zowel Wolff als Shovlin benadrukten dat succes in de Formule 1 niet kan worden bereikt door instant oplossingen, en dat voortdurende toewijding en verfijning essZowel Wolff als Shovlin benadrukten dat succes in de Formule 1 niet kan worden bereikt door instant oplossingen, en dat voortdurende toewijding en verfijning essentieel zijn.

“Wat we naar het circuit in Imola gaan brengen is de eerste stap van dat werk. Dit kost behoorlijk wat tijd om te ontwikkelen in de windtunnel, je kunt deze dingen niet van de ene op de andere dag doen,” zei Shovlin.

Blik op de toekomst

Het is duidelijk dat Mercedes vastbesloten is om de tegenslagen van dit seizoen om te buigen en zich terug te vechten naar de topposities waar het team bekend om staat. Met de aangekondigde upgrades, de toewijding van het team en de gedrevenheid om te verbeteren, zal de komende race in Monaco een belangrijk moment zijn voor Mercedes en hun fans wereldwijd.

Het is echter afwachten of de updates het gewenste effect zullen hebben en Mercedes terug aan de top kunnen brengen. Ongeacht de uitkomst, toont deze ontwikkeling de vastberadenheid van Mercedes om te blijven innoveren en verbeteren in de wereld van de Formule 1. Het zal interessant zijn om te zien hoe deze veranderingen zich op het circuit zullen vertalen.