SAMENVATTING: Terugblik op een historische Grand Prix van Nederland


De 2021 Grand Prix van Nederland was er een voor de geschiedenisboeken. Niet alleen streek het Formule 1-circus na 36 jaar (!) weer neer op het legendarische circuit van Zandvoort, óók wist publiekslieveling Max Verstappen op soevereine wijze te winnen. Al met al een meer dan geslaagd raceweekend dus. 

Uitstel maar geen afstel

Oorspronkelijk had de eerste Grand Prix van Nederland in 2020 moeten plaatsvinden, maar helaas gooide de maatregelen omtrent het coronavirus roet in het eten. Al snel verscheen de GP van Nederland op de 2021-kalender, maar of deze echt door zou gaan was nog onzeker. Gelukkig gaf de overheid begin augustus uitsluitsel over dat de Grand Prix ‘gewoon’ door kon gaan, zij het met minder fans. 

Vrije trainingen

Vrijdag was het eindelijk zover. De eerste bolides gingen de baan op voor vrije training 1, terwijl duizenden enthousiaste fans vanaf de tribunes toekeken. Ook voor de coureurs was het wennen, aangezien de meesten niet meer op het circuit hadden gereden sinds hun Formule 3-dagen. Daarnaast moesten de coureurs wennen aan de nieuw aangelegde kombochten. 

VT1: Vettel met motorpech

Sebastian Vettel had een teleurstellende eerste vrije training, gezien hij uitviel met motorpech. Zijn uitvallen zorgde voor een rode vlag, waardoor de rest van de coureurs ook een stuk minder tijd hadden om aan de baan te wennen. Uiteindelijk waren er slechts 6 minuten over in de sessie, waardoor coureurs maar tijd hadden voor een paar rondjes op de softs. Hamilton had de snelste tijd in VT1, op zijn hielen gevolgd door Verstappen en Sainz. 

VT2: Zeldzame uitvalbeurt Hamilton

Ook in de tweede vrije training werd de sessie tijdelijk geschorst. Deze keer was Carlos Sainz de boosdoener. De Spanjaard verloor de controle over zijn Ferrari in bocht 3 en crashte. Daarnaast had Hamilton een zeldzame uitvalbeurt. De Mercedes-motor van de zevenvoudig wereldkampioen gaf er de brui aan, waardoor de Brit zijn bolide noodgedwongen moest parkeren. Door de in totaal twee rode vlaggen deze sessie hadden de andere coureurs wederom weinig tijd om de baan te leren kennen. Uiteindelijk was het Leclerc die de snelste ronde had, gevolgd door Sainz en Ocon.  

VT3: Räikkönen in quarantaine & Verstappen razendsnel

Zaterdagochtend begon met slechts nieuws. Kimi Raikkonen had positief getest en werd vervangen door Kubica, die in 2019 voor het laatst in de F1 actief was. 

Ook in de derde vrije training werd de sessie tijdelijk geschorst. Deze keer was Carlos Sainz de boosdoener. De Spanjaard verloor de controle over zijn Ferrari in bocht 3 en crashte. Desondanks was het een succesvolle sessie voor de meeste coureurs, die in totaal maar zo’n 30 minuten hadden om data voor de kwalificatie en race te verzamelen. 

Verstappen greep deze kans aan om zijn ware snelheid te laten zien. Met een tijd van 1.09,623 was de Nederlander de enige coureur die onder de 1.10 dook. Dat beloofde veel goeds voor de kwalificatie! 

Spannende kwalificatie

Naarmate de dag vorderde bouwde de spanning op het circuit zich op. Zou Verstappen de verwachtingen waarmaken? De sfeer zat er op de tribunes in ieder geval al goed in, mede dankzij Verstappen’s snelste tijd in de laatste vrije training. 

Q1 had een aantal verrassende uitvallers, waaronder Sebastian Vettel en Sergio Pérez. Beide coureurs hadden last van drukte op de baan, waardoor ze niet in staat waren een tweede snelle ronde te rijden. Andere uitvallers waren Kubica en ‘vaste klanten’ Mazepin en Schumacher. 

Wat wel duidelijk was geworden in Q1 was dat de baan een stuk sneller werd naarmate de sessie vorderde. Verstappen zette de toon in de tweede sessie door een razendsnelle 1.09,071 te noteren. Hamilton en Bottas sloten als tweede en derde aan. Met nog enkele minuten te gaan vlogen beide Williams van de baan. George Russell schoof langzaam de grindbak in en toucheerde de bandenstapel, maar kon nog wel op eigen kracht terugrijden naar de pits. Teamgenoot Latifi daarentegen, knalde met een flinke vaart de bandenstapel in. Uitvallers in deze sessie waren dan ook Russell, Latifi, Norris, Tsunoda en Stroll. 

Pole position voor Verstappen

Na enige vertraging – de bandenstapel moest gerepareerd worden – kon Q3 van start gaan. Het was direct duidelijk dat het erom zou gaan spannen. Verstappen zette een ijzersterke banker lap neer en was maar liefst drie tienden sneller dan Hamilton. De Nederlander wist deze tijd in de laatste minuten van de sessie te verbeteren met 0,038 seconde – precies genoeg om de razendsnelle Hamilton voor te blijven. Hamilton eindigde op 0,038 seconden op P2, Bottas op P3. Gasly werd knap vierde, gevolgd door de Ferrari’s van Leclerc en Sainz, Alonso, Giovinazzi, Ricciardo en Ocon. 

Spannende Grand Prix

Zondag was het ein-de-lijk zover. De tribunes stroomde al vroeg vol en het feest was in feite al begonnen. Tijdens de start kwam Verstappen kwam goed weg en bleef hij Hamilton gemakkelijk voor. In het middenveld waren er diverse duels gaande en eindigde het zelfs bijna in tranendal, maar uiteindelijk kwam iedereen ongeschaafd de eerste ronde door.


Verstappen sloeg direct een gat met de Mercedessen achter zich en reed, ondanks constante druk van Hamilton, naar een grandiose, dominante overwinning. Hamilton pakte de snelste ronde en plaats twee, gevolgd door zijn teamgenoot Valtteri Bottas. Gasly en Leclerc, die tijdens de race samen in niemandsland reden, eindigde respectievelijk als vierde en vijfde. Sergio Pérez, die uit de pitlane startte, liet zich ook van zijn beste kant zien met diverse inhaalmanoeuvres in de Tarzanbocht en finishte als achtste. Ook werd de Mexicaan verkozen tot driver of the day. 

Internationale pers én FOM enthousiast

De Grand Prix van Nederland was simpelweg een groot succes. De internationale pers, de coureurs zelf én de organisatie van de Formule 1 zijn dan ook laaiend enthousiast. Volgens de toonaangevende Italiaanse krant Gazzetta dello Sport moet “een fotolijst van een F1-race er altijd zo spectaculair uitzien als dat die van de Nederlandse GP eruit ziet.” Ook de FOM was onder de indruk, vooral vanwege de geweldige organisatie van de Grand Prix. 

Dat iedereen zo enthousiast is belooft overigens veel goeds voor de toekomst. Vooralsnog heeft men een contract dat afloopt in 2023, maar dankzij het succes van afgelopen weekend is verlening van het contract een stukje dichterbij.

Altijd op de hoogte met de F1Head app!

Installeren
×